Debat

Forkerte oplysninger

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De Konservative har været vældigt aktive i forbindelse med den nye folkeskolelov. De er på mange måder skeptiske over for nye skoleformer, hvilket blandt andet fremgår af deres hjemmeside, hvor man kan læse følgende: 'Antikundskabspædagogikken skærer i princippet alle børn over en kam, idet det antages, at alle børn motiveres af ikke at få formidlet en viden, og at alle selv kan tage hånd om indlæringen. Risikoen for, at man mister både de svage børn, fordi de aldrig får lov at vise, hvad de reelt kan, og de dygtige børn, fordi de understimuleres, er faretruende stor. Der må uvægerligt opstå problemer, når hensynet til børnene fortolkes, som om man ikke må lære dem noget, de ikke allerede ved eller ikke har lyst til at lære. Det misforståede hensyn resulterer i, at skolen skal være en slags underholdning. Den 'ny pædagogik' er i de sidste mange år afprøvet i USA, men med katastrofale følger. Velmenende lærere og politikere har i de senere år forsøgt at afbøde tendensen'.

Deres synspunkter bygger de altså på undersøgelser fra USA. Man kan ellers læse i Ugebrevet Mandag Morgen, som jo ikke kan beskyldes for at være et socialistisk ugebrev, om netop amerikanske erfaringer med nye læringssystemer, der kan dokumentere markant bedre resultater ved amerikanske skoletest i netop læsning og matematik.

I skolekonceptet arbejdes ud fra begreber som egenmotivation, samarbejdskultur, teknologi og fysiske læringsmiljøer, der understøtter gruppeprocesserne (og derved adskiller sig fra klasselokaler, som vi kender dem).

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Læringssystemet 'gør op med stort set alle principper bag den almindelige skole' (Ugebrevet Mandag Morgen).

Tænk hvis den konservative skolepolitik bygger på, at de har fået helt forkerte oplysninger om amerikanernes skoleforsøg?

Johnny Jens Sørensen

lærerstuderende ved Københavns Dag- og Aftenseminarium