Ny lærer - og hva' så

Jeg glæder mig til at skulle være sammen med børn hver dag

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ny lærer - og hva' så? Set i 'bagklogskabens ulideligt klare lys' og med alt det, der kører i medierne altid (fordi alle nu engang synes, at når det er folkets skole, så kan alle lige fortælle, hvordan den bliver bedre), så må jeg indrømme (og det er næsten med skam!), at jeg er glad for at være lærer! Jeg glæder mig til at skulle være sammen med børnene hver dag, glæder mig over de daglige små sejre, man heldigvis har del i.

Jeg har faktisk lært mere på mit første år, end jeg har alle mine år på seminariet. Man lærer en masse pædagogik, didaktik, litteraturhistorie, psykologi . . . men man hører ikke om, hvordan rigtige lærere tackler de forskellige situationer, hvordan de laver årsplaner, classroommanagement, skole-hjem-samtaler, så, jo, man får et realitetschok, når man kommer ud i verden!

Hvis jeg skulle give de nye unge lærere nogle guldkorn med på vejen, så skulle det være følgende:

- ja, du er fagligt usikker - hvordan skulle du vide noget som helst om, hvordan børn lærer? Du har jo knap haft noget med dem at gøre på seminariet. Gå frem efter bogen og tænk ikke på, at du vil revolutionere undervisningsmetoderne i netop dit fag . . . du har brug for den faglige ballast, som du kan erhverve gennem metodisk brug af bogen

- årsplan - kig dine kolleger over skuldrene, spørg dem, hvordan de gør - men lav dit eget! Det kan med fordel være årstider, højtider og mærkedage - og så lige to tværfaglige forløb, et i hvert semester, så skulle du være dækket ind

- du kommer til at arbejde meget, men ikke mere end dine kolleger - de står i samme situation som dig, de er måske bare bedre til at organisere og fravælge grundet deres erfaring

- husk at mødet med eleverne altid er noget andet end det, du har beskrevet i samtlige opgaver på seminariet, hvor du regner med, at 'der er én pige, der er lettere ordblind, mens resten af klassen følger godt med' . . . det kan være omvendt!

- føl dig ind i klassesituationen - du skal bruge din fornemmelse for det enkelte barn. Vær dog opmærksom på, at du har en undervisning, der skal gennemføres, så gå ikke på kompromis ('Det er nemmere at være en drage fra begyndelsen, det er lettere at blive den søde lærer senere hen!')

- lyt til forældrene, de har brug for, at du tager ansvaret for deres barn i skolen. Når du svarer, skal du altid huske på, at forældrene kender en side af barnet, du ikke gør, så alt er muligt!

- 'Lærer - kend din arbejdstid' . . . dine kolleger kan føle, at du er en morakker, fordi du ikke er så nøjeregnende med din arbejdstid. Du ser det måske som en investering i din fremtid på skolen i netop den klasse

- fokusér og prioritér dine mål - du kan ikke få dem alle indfriet

- husk, at du nu er en offentlig person, der gennem sine handlinger synliggør, hvad der er rigtigt og forkert - ligegyldigt hvad andre siger!

- jo, der er nogle ting, man gerne ville have været foruden, men sådan blev det altså ikke! De ting, der er 'de trælse', har en tendens til at fylde meget i ens bevidsthed! Men reelt set så er der flere af de gode ting, som man bare skal huske!

- Og husk så: at være glad for sit arbejde er ikke nogen skam! Husk dine idealer, og hvorfor du i sin tid valgte at blive lærer! Hvem ved, måske vil du engang i fremtiden komme til at opfylde dem!

Det at være ny lærer er ikke en sygdom - men en tilstand, som man altså skal bruge nogle kræfter på at komme igennem. Kan du huske, da du fik kørekort? Sådan er det lidt med læreruddannelsen . . . man øver sig umådeligt, men det er først, når man selv kommer ud i trafikken, at man lærer at være en god bilist. Så det er først, når du kommer ud i det virkelige liv - derhenne på skolen - at du lærer at blive den lærer, du altid har villet være.

Fleur Jakobsen er ny lærer