Debat

Konkurrence versus dansk idyl

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Muligvis er det korrekt, at en ændring af den danske folkeskole i retning af en seriøst fagcentreret uddannelsesinstitution for kommende slægter medfører, at en vis konkurrence vil optræde. Det er i så fald klart, at jo mere udelt og inhomogent klasserne sammensættes, desto mere mærkes konkurrencen mellem børnene, medmindre man altså nedtoner uddannelserne drastisk. Og da man absolut ikke agter at fravige udeltheden, og da årets Sorø-møde fremviser en forsamling, der betragter konkurrence som gift for den danske idealidyl, er det klart, at der intet håb øjnes for en hævelse af det danske uddannelsesniveau op over nulpunktet. Og så må man i marken med forsvar for fordummelsen.

Og her hører det til god tone at angribe det fæle konkurrencespøgelse som den rene umenneskelige nedbrydelse af den ideale skoleelev, det vil sige 'den typiske elev, der kan lide at gå i skole, har lyst til at lære, er kreativ, selvstændig og kan samarbejde'. Hele remsen skal vi tro på bliver sat over styr, hvis konkurrencemomentet lurer i krogene. Men der er naturligvis tale om det rene skud i tågen. Også selv om skuddet affyres af en direktør for Handelsskolen i Ishøj og Tåstrup, ifølge hvem en øget faglighed ødelægger flere årtiers reformpædagogik, hvilket for børnenes såvel som for landets ve og vel nok heller ikke var det værste, der kunne ske. Heller ikke selv om en uddannelseschef satte sit firma i fokus med tåbeligheden om, at vi sandelig ikke skal lade os kue af, at alle kan se, hvor ringe vi er. For nok er vi fagligt set ringe i Danmark, men ellers er vi ikke alene gode. Vi er helt utroligt gode. Vort faglige niveau er i bund, men vort 'uddannelsesmæssige fundament er i orden'. Og den Sorø-vits kaperes da vist kun af ubekymrede og glade danskere. 'I Danmark har vi en veluddannet befolkning, og den skal vi ikke sætte over styr i en jagt på veluddannethed (til formålet benævnt en elite)', udtaler en ung medicinstuderende, der som både dygtig og konkurrencevinder (uha da) har sit på det tørre og derfor risikofrit kunne synge med på fordummelsesoratoriet i Sorø. Sært er det, hvor ivrige veluddannede, konkurrencevante mennesker er efter at forhindre kommende generationer i at opnå samme uddannelsesniveau, som de selv har opnået. Det flæsk, man selv æder af, skal åbenbart ikke deles med andre.

Vagn Madsen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Brønderslev