Debat

Beethoven alene i verden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Bagsmækken i Folkeskolen nummer 19 skriver Niels Holst om den større selvstændige opgave, som er et led i den nyeste læreruddannelse. Niels Holst tager udgangspunkt i, at en studerende i en artikel i bladet har udtalt: 'Bacheloropgaven har skabt stor usikkerhed, fordi man skal op at forsvare den, og fordi man skal skrive individuelt'. Den samme studerende har endvidere givet udtryk for, at et forløb på seminariet over fire timer om, hvordan man kan skrive en større selvstændig faglig-pædagogisk opgave under brug af akademisk arbejdsmåde og videnskabelig metode, har været alt for lidt. Det får Niels Holst til at minde os om, at forfatteren Thorkild Hansen engang har bemærket, at Beethovens 'Niende' ikke er blevet til ved gruppearbejde. Og det er måske nok et bedre eksempel, end at Christian 4. byggede Rundetårn.

Men det får ham også til at fyre en bredside af mod læreruddannelsen og seminarierne i al almindelighed, hvad der måske ikke helt er dækning for i artiklen med den studerende. Han skriver: 'Når hele seminarietiden har været sovset ind i kollektivt arbejde, skal der mere end fire timer til at opbygge den enkelte studerendes personlige kompetence og ansvarlighed'.

Videre fortæller Niels Holst os, at et team i bedste fald kan planlægge og evaluere sammen, men mellem de to processer hviler det hele på hver enkelt deltagers viden og kunnen, og hvis man på seminariet ikke har fattet, at det er sådan, det hænger sammen, har man 'dømt sine dimittender til den kollektive middelmådighed, hvor teamets resultater ikke er summen af medlemmernes indsats, men dens laveste fællesnævner'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Man kunne måske forestille sig, at processen mellem planlægning og evaluering også kan vinde ved samarbejdet og blive til mere end summen af den enkeltes viden og kunnen. Det synes jeg, man har hørt om. Der er ikke noget forkert i at stille spørgsmål ved, om gruppearbejde og teamsamarbejde kan føre til, at den enkelte ikke også i tilstrækkelig grad lærer at tage selvstændigt ansvar, men der er vel ikke grund til at gå ud fra, at selvstændigt arbejde og teamsamarbejde per definition er hinandens modsætninger.

Om den større selvstændige faglig-pædagogiske opgave, hvor den studerende skal 'anvende faglig og pædagogisk viden under brug af akademisk arbejdsmåde og videnskabelig metode', er den rette prøve på, om de studerende også vil være i stand til at tage selvstændigt læreransvar, og om den i særlig grad medvirker til tilegnelse af væsentlige lærerkvalifikationer, er en anden sag

Erik Smidt

seminarielektor Sahles Seminarium