Debat

Tværfaglighedens tragiske triumf

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da kundskaber og faglighed blev det danske gemyt en anelse for konkret, omdefinerede man det til kompetencer, og så var vejen banet for den store udvanding af fagligheden med denne forvandlet til et retorisk illusionsnummer. Folkeskolen blev faktisk mere progressiv af det. Og dette teatralske fif vil regeringen nu ødelægge ved at styrke fagligheden. En time mere i dansk, matematik og naturfag. Hvad mere kan en regering gøre? Og hvad stiller skolen op med sådan et bagholdsangreb? Vi kunne jo prøve endnu en omdefinering eller noget i den retning. Rektor Lars-Henrik Schmidt har et bud i Folkeskolen nummer 19. Det er jo godt nok lidt anstrengt i startproceduren. Men altså, vi må til at adskille faglighed fra selv fagene. Og det kan selvfølgelig aldeles ikke lade sig gøre. De to ting hænger sammen som ærtehalm. Det ene er en følge af det andet. Men rektoren gør det alligevel. For i folkeskolen er vi jo vænnet til den slags hundekunster. Og hvad er det så, der skal styrkes, når fagligheden skal styrkes, uden at fagene styrkes? Jo, vi kalder det for sagligheden. Og så rimer det oven i købet. Den spøg kan pædagogikkens utallige foredragsholdere godt rejse rundt med til pædagogiske vækkelsesmøder. En time mere i dansk hjælper ikke, siger endnu en bekvem undersøgelse, der dog ikke siger noget om, om der allerede er for mange dansktimer. Gud ved, hvor få dansktimer vi kan inducere os ned til, før en yderligere forringelse af læsefærdigheden kan spores? Men genialt er det da. For ved at foretage den umulige operation at skille fag fra faglighed kan man lægge læsetræningen over på alle de andre fag, der dermed nærmest umærkeligt underkastes det fagløse tværfaglige spøgelses regimente. Rektoren må vel mene, at samme umulige mulighed lader sig praktisere med matematisk og natu-rfaglig faglighed, der også skal miste karakteren af fag og genopstå som saglighed i andre sagligheders regi. Dette kunne gå hen og blive den ad bagvejen indsmuglede tværfagligheds tragiske forurening af folkeskolens undervisning. En triumf for folkeskoleloven, men en katastrofe for det danske uddannelsesniveau. For en så formidabel idé kan sikkert holde i noget nær en halv menneskealder.

Vagn Madsen

Brønderslev

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler