Debat

De udvalgte

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forleden talte jeg med en af mine venner, der har sit barn gående i 1. klasse på en nordsjællandsk skole. Han var ked af det. Han havde for nogen tid siden tilfældigt opdaget, at der i hans barns klasse var forældre, der havde etableret engelskundervisning for en lille gruppe - uden for skoletiden. En af initiativtagerne var en advokat, der som begrundelse mente, at de 'tunge' børn ikke skulle trække de kvikke ned. Min ven forfulgte spørgsmålet lidt og fik at vide, at i princippet kunne alle da komme, men det var ikke blevet offentliggjort i klassen, for det var spild af papir og tid. Han mente også, at det var undervisningsdifferentiering.

Skolen stillede beredvilligt lokaler til rådighed for de få udvalgte børn, og forældrene betalte selv en af skolens tidligere lærere for undervisningen.

Er det lovligt, spurgte han. Det er det desværre. Kan enkelte forældre dele en klasse i kvikke og tunge børn? Ja, det kan de åbenbart. Skoler må gerne udlåne lokaler til ærgerrige forældres børn og deres undervisning uden for skema.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg var efter samtalen både vred og ked af det. Folkeskolen kalder vi den, det skulle gerne være folkets skole. Skole for alle børn, som bor her. Det, ved vi alle, er et stort og besværligt projekt. Vi kommer ikke sovende til vores penge, selv om det antydes af og til. Jeg kan heller ikke se, at undervisning i engelsk for enkelte børn i 1. klasse letter den kommende engelsklærers arbejde væsentligt. Vi ved, at den åndelige/intellektuelle aldersspredning er meget stor allerede i 1. klasse. Jeg kan med min bedste vilje ikke se et sådant undervisningstilbud som andet end ødelæggende for trivselen blandt børnene og en besværliggørelse af lærernes arbejdsvilkår.

Jeg kan ikke se, at det på nogen måde kan tjene folkeskolens, lærernes eller elevernes interesser, at forældre, der er utilfredse med folkeskolens undervisning og øvrige indhold, skal kunne pleje deres egne snævre interesser på den måde.

Det er lovligt, men det er da ikke særlig pænt.

Hans Fromberg Schmidt

Glumsø Skole