Folkeskolens leder:

Tænk langsigtet

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Resumé: 'Skolen mangler lærere. Sådan har det været længe, og intet tyder på, at billedet vil ændre sig radikalt over en årrække'.

Gad vide om samme resumé vil kunne skrives om ti år, om 20 år, og hvilke løsningsmodeller der på det tidspunkt vil være i spil.

Vil man stadig tale om rekruttering, forbedring af læreruddannelsen, uddannelse og ansættelse af mennesker med en lynlæreruddannelse, bedre løn- og arbejdsforhold for unge lærere, fastholdelse af den ældre arbejdsstyrke, ansættelse af akademikere og pædagoger, tilbud fra randkommuner om lave huslejepriser og garanteret lønfremgang?

Den vestlige verden har taget skridtet ud af industrisamfundets skygge og står i begyndelsen af videnssamfundet med alt, hvad det kræver af nye kompetencer fra både den uddannede arbejdsstyrke og den generation, der står over for at skulle uddannes. Kravene til at kunne klare sig i den allerede stærkt voksende globale konkurrence vil sætte nye standarder for uddannelse og læring. Viden, indsigt og kreativitet bliver nøglebegreber.

Beslutningstagere i alle led skal derfor til at tage stilling til, hvordan det rykker videre. Naturligvis er der kortsigtede løsninger, der skal tages stilling til, men intet forslag har mening, hvis der ikke også er et langsigtet perspektiv bundet til.

Lærere kommer til at spille en nøglerolle i den kommende udvikling. Derfor er et kortsigtet udspil med at tilbyde en politibetjent eller en organist en toårig lynlæreruddannelse en dårlig idé også set i det perspektiv. I første omgang kan meget sikkert klares ved at give de lærere, der arbejder i skolen nu, bedre løn- og arbejdsvilkår, støtte de nyuddannede, så de får lyst til at blive, og fastholde de ældre lidt længere.

Men DLF, Kommunernes Landsforening og Undervisningsministeriet bør i fællesskab tage fat om fremtidige holdbare løsninger, så man undgår en hovsa-udmelding som den, der kom fra ministeriet i sidste uge.

Alle må være interesseret i at skabe de bedst mulige betingelser for at bevare en velfungerende og pædagogisk og fagligt stærk lærergruppe. Det burde være sat i gang for længst, men det er ikke sket. Derfor bør man oprette en tænketank bestående af de involverede kompetente parter og skynde sig langsomt med at kulegrave hele området.

Der skal motiveres fra indsigtsfulde politikere, organisationsfolk og forskere, der kan overbevise unge mennesker om, at det er spændende at tage en læreruddannelse, fordi den i det store perspektiv vil få en afgørende rolle for, om den gruppe af unge, der kommer fra folkeskolen, har de kompetencer, der skal til, så man klarer sig på sin vej videre frem i livet.

Skal der om ti år lyde en anden sang end: 'Skolen mangler lærere. Sådan har det været længe, og intet tyder på, at billedet vil ændre sig radikalt over en årrække', må der tages fat her og nu med en blanding af kort- og langsigtede løsninger.

kac

Læs også side 4

Kravene til at kunne klare sig i den allerede stærkt voksende globale konkurrence vil sætte nye standarder for uddannelse og læring