Debat

Tak til læseforskere

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For snart et år siden bragte Folkeskolen en artikel om læseindlæring forfattet af undertegnede.

Jeg redegjorde i artiklen for, hvorfor jeg - efter få års undervisning i de yngste klasser - var nødt til at revidere mit 'progressive' syn på begynderlæseundervisning. Jeg kritiserede de moderne læsemetoder og læsebogssystemer for at tvinge alt for mange børn til gættelæsning og pseudolæsning i urimelig lang tid med motivationsproblemer til følge. Min konklusion var, at vi i Danmark burde satse på en elementbaseret metodik, hvor børnene først skal være fortrolige med at afkode små lydrette ord, før man præsenterer dem for sværere ord og tekster.

Nu skal man gøre sig klart, at et sådant synspunkt står i stærk kontrast til, hvad førende danske læseforskere har talt for i mange år. Både Steen Larsen og Erik Håkonsson har således i årevis påvirket mange af landets læsekonsulenter og dansklærere til at arbejde ud fra et helhedsorienteret læsesyn, der ligger milevidt fra gammeldags lydmetode.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

At min antagelse ikke blot var en fejlagtig hypotese, viser nu en ny undersøgelse, der har inddraget i alt 202 skoleklasser. De københavnske læseforskere Ina Borstrøm, Dorthe Klint Petersen og Carsten Elbro, der står bag undersøgelsen, påviser, at 'Søren og Mette'-bøgerne fra 1954 er det bedste system til at sikre, at børnene hurtigt bliver gode læsere!

Forskerne forklarer, at systemet har sin styrke i, at det er bygget op om såkaldte lydord, der gør det muligt for børnene at stave sig igennem bogstav for bogstav og lyd for lyd. På den måde får børnene lært systemet bag bogstaverne og dermed forståelsen for selve det alfabetiske princip. I stedet baserer de nye systemer sig ofte på, at børnene enten forsøger at læse et helt ord ad gangen eller gætte sig frem til ordet, hvilket tilsyneladende forsinker læseudviklingen for mange børn. Endelig påpeges det, at den øgede indsats i børnehaveklassen med sproglig opmærksomhed ikke for alvor fører til bedre læsning i de små klasser, så længe man i 1. klasse benytter sig af et af de nyere helhedsorienterede lærebogssystemer. Det er alvorligt, hvis vi på den måde forvirrer børnene og giver dem unødige nederlag til at begynde med!

Åbenbart tynger det ideologiske tankegods for meget hos den gamle garde af læseforskere, men med støtte fra en ny generation af læseforskere kan læseundervisningen i Danmark måske komme på ret køl. Tak for det!

Steen Bork Christensen

Malling Skole