Debat

Man må undres

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som man kan læse i Folkeskolen nummer 47, er frafaldet af studerende stort på seminarierne. Rektorforeningen med Zahles rektor Chresten Kruchov i spidsen udtaler, at nu skal årsagerne granskes.

Min opfordring til Kruchov er: Prøv dog at spørge en tilfældig studerende, du møder på gangen!

Eller hvis ikke dét er muligt, så læs dette:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvorfor er det lige, at alle er så frustrerede?

Hvorfor er det lige, at der gang på gang forekommer konkurrerende undervisning? (Måske er det bare mit eget hold, der er ekstremt uheldig?)

Hvorfor er det lige, der bliver ændret i studieordningerne, uden at hverken de studerende eller lærerne bliver informeret herom?

Hvorfor er det lige, at vi ikke kan få opstillet garderobeskabe? (Men vi skal måske bare tage til takke med, at vi i ny og næ får stjålet en jakke - vi studerende har jo i forvejen såååååå mange penge!)

Hvorfor er det lige, vi skal have så mange mellemtimer? (Er det virkelig prisen for, at undervisningen absolut skal foregå i faglokaler, når mine første to års undervisning på seminariet er forløbet fint uden!)

Hvorfor er det lige, at vi ingen læsesal har? (Forventes det ikke, at vi fordyber os? - Nå ja, det kan man jo selvfølgelig også gøre i kantinens udvalg af mad.)

Hvorfor er det lige, at fagene i fokus i skoleperioden ikke figurerer på skemaet, når faget netop er i fokus i praktikken?

Hvorfor er det lige, at det virker, som om ledelsen tror, at alt 'snavs' kan fejes ind under gulvtæppet? (Kan det være rigtigt, at vi studerende igen og igen spises af med kommentarer som: 'det troede vi da, I havde fået klaret' eller 'kom igen om tre uger, så skal vi nok se på sagen igen'.

Summa summarum. Hvorfor er det lige, jeg gider bruge en sen nattetime på at skrive dette?

Hvorfor er det egentlig lige, jeg læser til lærer?

Majbrit Krog

tredjeårsstuderendepå Zahles Seminarium