Debat

Useriøse udtalelser om pædagoger

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dette er en reaktion på Per Kjeldsens forsøg i artiklen 'Pædagoger giver skolen et adfærdsproblem' (Folkeskolennummer 44) på at placere skylden for elevers adfærdsproblemer hos pædagogerne.

Per Kjeldsen angriber pædagogerne for at være slappe, uovervejede, kravløse og målløse. DLF får også lige et hug for at være bange for at udtale sig. Alt i alt virkelig useriøse udtalelser, men underholdende (læs: provokerende - helt i stil med hans foredrag).

Jeg har længe været utryg ved, at folkeskolens rammer presses længere og længere ned over barndommens spæde start. Med børnehaveklassens indførelse skulle der skabes en blid overgang fra barnelivets frihed til skolelivets strukturelle krav. Set med kombinationen af forældre-/lærerøjne er det nu klart, at der på rigtig mange skoler nu er tale om en decideret tidligere skolestart med bogstavindlæring, traditionel undervisning og ophævelse af børnehaveprincipperne. Dette tog især fart efter den internationale læseundersøgelse, der bar godt med ved til det faglige bål. Og nu plæderer Per Kjeldsen for, at skolekravene skal helt ned i børnehaven! Sidste år skulle børnehavepædagogerne i min kommune præsenteres for skolens parathedskrav! De tager sig af børn allerede fra treårsalderen! Er det meningen, at vi helt skal afskaffe barndommen? Hvornår begynder vi at stille krav om en børneparat skole? Jeg mener, det er på tide med et solidt oprør fra bunden, og jeg vil opfordre forældre, pædagoger, lærere, ledere og ikke mindst tidligere ledende chefpsykologer på jagt efter nyt foredragsmateriale til at fatte større respekt for barndommen. Og i øvrigt at undgå yderligere grøftegravning mellem faggrupperne. Pædagogernes vigtigste opgave er at styrke relationerne mellem mennesker - hvilket er en væsentlig forudsætning for at få noget ud af gruppearbejde, temauger og projektopgaver. Væsentligst af alt er nu engang at bruge sig selv og sin sunde fornuft i kombination med sin faglige kompetence. Prøv for morskabs skyld at foretage en analyse af Per Kjeldsens indlæg, kære kolleger - I vil finde ubegrundede påstande, kraftige ladninger og en god portion argumentationskneb. Noget, en underholdende foredragsholder gør brug af - ikke e-n ledende chefpsykolog!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Henrik Breilev

lærer i Fladså