Folkeskolens leder:

Dårlig ledelse

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det farligste sted, man kan tage en mand, er på ordet. Prøv selv her:

'KL er meget optaget af at forbedre lærernes psykiske arbejdsmiljø. Vi er som arbejdsgivere lige så interesserede i, at folkeskolelærere har et godt arbejdsmiljø, som lærerne er'.

Sådan lyder kommentaren fra Ole Andersen, formand for løn- og personaleudvalget i Kommunernes Landsforening (KL), til Arbejdstilsynets rapport om problemerne. Det lyder jo godt, så her er flere KL-ord:

'De fleste af de problemer, der peges på i rapporten fra Arbejdstilsynet, er det en ledelsesmæssig udfordring at gøre noget ved'.

Tag for eksempel på ordet 'udfordring'. 'En ledelsesmæssig udfordring', siger Ole Andersen. Ikke det negativt ladede ord problem, men det positive udfordring. Altså: Tag jer sammen, gør noget ved det psykiske arbejdsmiljø, kære skoleledere!

Han fortsætter:

'Når det for eksempel skaber usikkerhed og forvirring, at der er uklarhed om roller og stilles modstridende krav, er det op til lederen i dialog med de ansatte at få afdækket og beskrevet disse roller for derved at gøre op med usikkerheden!'

Så nemt er det ifølge Ole Andersen.

Han siger også noget om de lærere, der oplever problemerne:

'Der skal være muligheder for et godt lærersamarbejde i team, hvor lærerne kan drøfte undervisningen og de vanskelige situationer med hinanden'.

Her kan man for eksempel tage på ordene: 'muligheder for'. Flotte plusord igen. Ole Andersen glemmer blot, at Arbejdstilsynet slår fast, at mange lærere oplever problemer med teamene. Arbejdsformen er god; men som med alt andet nyt skal den læres. Og både ledere og lærere oplever, at mulighederne ikke ligger lige for.

Men, men, men. . . det siger Ole Andersen også ord om:

'Fra KL's side har vi prøvet at understøtte teamsamarbejde i den seneste arbejdstidsaftale med lærerne'.

Her kan man passende tage KL på ordene 'har prøvet'. Når der derefter tilføjes 'arbejdstidsaftale', så nytter det ikke at påstå, at det har noget med et godt psykisk arbejdsmiljø at gøre. Men Andersens pointe er også en anden: Hvis 'udfordringerne' skal tackles, 'er det nødvendigt at se på kompetencerne hos de enkelte skoleledere', siger han og henviser til en undersøgelse fra 1999, som viste, at 'kun omkring en tredjedel af lederne følte sig tilstrækkeligt klædt på til lederrollen'.

Her kan læseren selv overtage ordene om ledelse. Vælg mellem de to afslutninger på denne leder og overstreg de ikke ønskede ord:

1: KL snyder sig uden om arbejdsgiveransvaret og tørrer alle udfordringerne/problemerne af på skolelederne. Det er dårlig ledelse.

2: KL har kendt udfordringerne/problemerne mindst siden 1999, men har ikke gjort andet end at sige ord. Det er dårlig ledelse.

-th

Se www.folkeskolen.dk den 24. oktober.

Vælg mellem de to afslutninger på denne leder