Debat

Evas angreb på fysikundervisningen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det står i aviserne og derfor til troende. Den frodige, frygtindgydende Eva (Evalueringsinstituttet) har barslet med en skifting af en rapport, der kunne tyde på, at gymnasierne endnu hævder en utidssvarende og udansk faglighed med risiko for, at nogen bliver dygtigere end gennemsnittet. Folkeskolesygen har altså endnu ikke ganske bemægtiget sig gymnasiet. Og det skyldes især nogle gamle forkalkede traditionalister, der, som vi plejer at sige, ikke vil følge med udviklingen, det vil sige ikke vil bøje sig for bjergets sidste pædagogiske påhit. Der er, som det udtrykkes, ingen pædagogisk spræl i de anakronistiske lektor Blomme-typer. Tag nu faget fysik. Fysik opleves af gymnasieeleverne som noget, der ligger langt fra deres hverdag, siger Eva. Men er denne distance fra hverdagen måske ikke netop fagets adelsmærke, som det er værd at slås for i en tid, hvor al faglig seriøs undervisning på folkeskoleplan søges kvalt i tværfagligt, hverdagsrelevant tant og fjas. Burde vi ikke for vores egen fremtids skyld give Eva løbepas og for bare én gangs skyld trodsigt hævde den pædagogiske tese, der rigtignok ikke lader sig realisere i folkeskolen, som den foreligger mishandlet i dag, men som dog kan hævdes, nemlig at hverken folkeskolens eller gymnasiets fysikundervisning skal lægge sig kælent op ad elevernes hverdag. Fysik skal tværtimod holde sig så meget på afstand af den slagne hverdag, at den bevirker en udvidelse af elevernes virkelighedsopfattelse. Fysik skal erobre nye virkelighedsområder for eleverne. Og det gør fysik ikke, hvis faget idelig kredser om den vante hverdag. Det pædagogiske spræl, der på det nærmeste har lammet folkeskolen, bør gymnasierne selvfølgelig holde sig for gode til at efterabe.

Vagn Madsen

Brønderslev

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler