Centre satser på nyt

Viden, oplevelse og vækst er nøgleordene for mobile oplevelsesrum

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er oplevelser at hente på landets amtscentre for undervisningsmidler. Ikke blot i bøger og andet materiale, som lånes ud til skolerne i kassevis. Fremover kan skolerne i næsten alle amter låne udstyr til at indrette et rum eller hjørne af skolebiblioteket med effekter og dekorationer, som er beregnet til, at eleverne selv inspireres til umiddelbare oplevelser og ny søgning af viden på egen hånd.

'Disse oplevelsesrum er på den ene side en nyskabelse, men også et forsøg til at finde tilbage til en af de store kvaliteter ved det gamle skolebibliotek', siger Martin Brandt-Pedersen, der som ansat ved Amtscentret for Undervisningsmidler i Københavns Amt har været med til at få det landsdækkende projekt op at stå.

'Skolebibliotekerne skal igen være et sted, hvor der også er frihed til i ro og fred at fordybe sig og få nogle oplevelser. Måske er den funktion gået lidt fløjten, i og med at det er blevet et mediecenter, hvad der dog også rummer meget godt. I vov-rummene (viden, oplevelse, vækst) prøver vi at skabe et sted, hvor man kan fordybe sig og ikke kun i bøger. Det var ikke vores udgangspunkt, men det kom mere og mere frem i vores diskussioner, efterhånden som projektet skred frem: muligheden for fordybelsen var vigtig', fortæller Martin Brandt-Pedersen.

Mange forskellige rum

Opgaven er grebet forskelligt an fra sted til sted. Nogle af rummene går meget på det oplevelsesmæssige. Andre steder skal man eksperimentere og forsøge sig frem i stil med Experimentariet i København. Nogle blander kortene meget, andre fokuserer på bestemte sanser eller intelligenser. Eksempelvis har man i Ribe Amt syet vendbare fortællerkåber, der forvandler bæreren til en djævleblændt beretter med speciale i vingede væsner, mens man i Københavns Kommune har lejet en container fyldt med mørke, som køres rundt på skolerne, hvor eleverne slipper fantasien løs og fordyber sig i, hvad de mødte på deres farefulde færd igennem den.

Skolerne kan låne vov-rummene i 14 dage. Det forudsættes, at lærerne på forhånd har været på et kursus, hvor de er blevet introduceret til rummene, så de selv kan tilrettelægge undervisningsforløb, der inddrager de lånte muligheder. Amtscentermedarbejderne har modstået fristelsen til at forsyne rummene med en manual indeholdende færdigsyede forløb, selv om det ifølge Martin Brandt-Pedersen indimellem har været fristende.

'Lærere vil altid synes, at det er uansvarligt ikke på forhånd at sikre, at der sker en ordentlig læring', siger han. 'Men der skal ikke være nogen beskrivelse af, hvad der skal foregå i rummene. Meningen med det hele er, at eleverne skal sættes i nogle situationer, som de selv skal tolke'.

Inspiration - ikke mission

Howard Gardners teori om de mange intelligenser har været udgangspunkt for arbejdet. Carl Erik Christensen fra Amtscentret i Aabenraa, der har stået for den landsdækkende koordinering, understreger dog, at man i projektet ikke dyrker en bestemt pædagogisk religion.

'Vi skal tænke meget bredere, end vi har gjort før. Det har ikke været vores ærinde at gå ind i en diskussion om, hvorvidt Howard Gardner har ret i sin intelligensteori eller ej. Vi kan bare se, at den kan bruges som et værktøj', siger Carl Erik Christensen.

'Det er en vigtig del af projektet, at man får implementeret det nye læringsbegreb, hvor eleverne selv skaffer sig viden', siger Tom Jørgensen, der også er med i projektgruppen. Han er ansat som ph.d.-stipendiat på Center for Børnelitteratur ved Danmarks Pædagogiske Universitet, hvor han er ved at skrive en afhandling om skolebibliotekets kulturelle dimension. Han påpeger, at folkeskoleloven opererer med pædagogiske servicecentre frem for de velkendte skolebiblioteker. Med det nye navn markerer man, at den pædagogiske funktion er udvidet, således at skolebiblioteket er en forlængelse af klasseværelset, og at det dermed inddrages direkte i læringssituationen. Det er ikke som tidligere kun en materialesamling.

'Amtscentrene har bidraget med tilsammen 1,5 millioner. Der har været utrolig opbakning. De enkelte amter melder tilbage, at de også har udvidet deres kontaktflade. De har haft kontakt til værksteder og produktionsskoler, institutioner og enkeltpersoner i lokalområdet. Det passer jo fint med partnerskabsideen, der for eksempel er beskrevet i 'Vision 2010' - at man lokalt inddrager andre mennesker, der yder en tjeneste ud over det rent forretningsmæssige. Det har været meget positivt at opleve', siger Carl Erik Christensen.-Tonny Hansen er freelancejournalist

Skolebiblioteket i september

'Skolebiblioteket og skoleudvikling' er temaet for en konference på Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) i København den 25. september.

Rektor Lars-Henrik Schmidt, professor Jørn Lund, marketingdirektør Lars Ive, Kresten Schultz Jørgensen og Ebbe Kløvedal Reich giver hver deres bud på skolebibliotekarernes opgaver i informationssamfundet. Konferencen er tilrettelagt af pædagogisk konsulent Anni Riisgaard.

Program og tilmelding på DPU's hjemmeside www.dpu.dk

Skolebiblioteket i november

Amtscentret for Undervisning i Skanderborg afholder den 6. november konference i Århus Kongreshus under titlen 'Skolebiblioteket - center for skolens udvikling'. Den handler om, at skolerne må til at tænke anderledes i udnyttelsen af skolebiblioteket/det pædagogiske læringscenter som en del af hele skolens læringsmiljø.

Programmet kan findes på www.acu-aarhus.dk, og tilmelding til de resterende få ledige pladser sker til Amtscentret for Undervisning, Vestre Skovvej 4, 8660 Skanderborg, telefon 8793 3988.