Debat

Rygere skaber rygere

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formålet med loven om røgfri miljøer i offentlige lokaler er at begrænse generne ved passiv rygning og begrænse sundhedsfaren forbundet med rygning. Sundhedsstyrelsen, Hjerte/Lungeforening, Kræftens Bekæmpelse udarbejder så en brochure 'Ikke alt er værd at lære' om den ny lov og illustrerer med billeder af cigaretter, der sætter ihændehaveren i håndjern, og rygeren opfordres til at komme ud af klemmen. Man skyder cigaretten ud af munden på rygeren, for nu må eleverne ikke ryge på skolen og lærerne kun bag lukkede døre. Nikotinhelvedet skal fjernes fra børnenes åsyn, og det siges med vægt, at 'loven sikrer, at skolen er et sted, hvor børn aldrig ser andre børn, unge eller voksne ryge'.

Og så ses der lige bort fra alle de andre steder, hvor børn uundgåeligt vil støde på rygere, og det vil de også i skolens nærhed. For ganske vist siger loven, at der ikke må ryges på skolens område, men ikke mange skridt fra skolens matrikel stiller eleverne sig nu op for at ryge den morgencigaret, de før kunne nyde på et i dette tilfælde ret isoleret anvist sted for rygere på skolens område. Loven har således gjort det synligt, at en håndfuld elever har et røgfællesskab, der kommer i fokus lige op til offentlig vej, hvor hundreder af elever færdes hver dag. Det hele er et godt eksempel på regeldannelser, der begrænser den sunde fornuft for en skoleledelse. For det er dansk tradition at håndhæve regler og paragraffer, uanset at fornuften parkeres i centralt besluttede bestemmelser, der lokalt opleves som absurde beslutninger i en højere sags tjeneste. Jyske Lov tog mig bekendt hensyn til en sådan situation ved at fastslå, at hvis ikke andet følger af fornuften, gælder de følgende bestemmelser. Det gav lokalt råderum for fornuftens muligheder. Det skulle undre mig, om der ikke rundt på landets skoler findes lignende forhold, hvor velmenende beskyttelse af børn fører til det stik modsatte resultat. Muligheden for at identificere sig med rollemodeller er blevet forstærket, hvis man ellers tror på teorien om, at rygere skaber rygere. Nu kan der hentes identitet i en meget eksponeret rygegruppe, der bestemt må anses for at være noget specielt med den placering. Regeldanmark rekrutterer rigtige rygere, og det er værd at lære.

Torben Thomsen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Aars