Debat

Erkendelse kommer for sent

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tak til hovedstyrelsen, DLF, for svarbrev til mig af 11. juni 2001 vedrørende min henvendelse til jer i marts måned 2001, hvor jeg detaljeret havde optalt/opgjort mit individuelle tidsforbrug/forberedelse fra juni 2000 til 4. marts 2001 efter DFL's retningslinjer omkring Overenskomst 99.

Ved slutopgørelsen havde jeg forbrugt 375 plus 20 timer og dertil yderligere et forbrug på 12 timer og tre minutter - altså en minussaldo! (ved skoleårets afslutning lød min minussaldo på 164 timer og tre minutter/ekstra arbejde uden løn som følge af Overenskomst 99).

Da tendensen til for få individuelle forberedelsestimer viste sig i horisonten, ilede jeg hastigt til min skrivepult og sendte fluks en henvendelse til formand og hovedstyrelse. Heri bad jeg om at få et konstruktivt udspil, som kunne afhjælpe problemerne ved udmøntningen af Overenskomst 99 i de nye aktivitetsplaner (2001/02), inden disse nye 'skoleskemaer' for 'tyendelærere' over det ganske land viste sig i det nye skoleårs morgenrøde!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hovedstyrelsen skulle åbenbart langt ud på bølgen blå, før svaret forelå. Heri fremgår blandt andet en vis erkendelse af mit skitserede problemkompeks. Nedenstående et par interessante citater fra hovedstyrelsens brev:

'Foreningen vurderer, at du i indeværende skoleår har fået for lidt forberedelsestid i forhold til dine mange undervisningstimer'.

'Foreningen erkender, at der er problemer i arbejdstidsaftalen, og at de væsentligste problemer er tid til forberedelse af undervisningen for lærere med mange undervisningstimer'.

Derudover var der nogle utopiske hensigtserklæringer om, at man lokalt burde forbedre forholdene for de meget undervisende lærere. Jeg er naturligvis glad for, at min forening har erkendt mine og mange andre læreres problemer i forbindelsen med Overenskomst 99.

På flere planer kommer denne erkendelse imidlertid for sent!

Overenskomst 99 er jo vedtaget! Og de nye aktivitetsplaner er for længst faldet tungt ned i min og andre kerneydelseslæreres postkasse, og endnu en gang er smilet stivnet hos dem, der skulle være 'saltet' i folkeskolens mangfoldige 'gryderet' i klassen/med klassen.

Formanden for Vesthimmerlands Lærerkreds, Søren Eriksen, iførte sig 'vendekåbens' glitrende farver ved kredsens generalforsamling den 28. marts 2001 og erkendte nu også overenskomstens svagheder - lang tid efter dens vedtagelse!

Min inspektør og vores nytiltrådte tillidsmand på Nibe Skole har i erkendelsens - efterhånden - klare lys taget nogle initiativer til at mildne livet for 'de klippede får' i det kommende skoleår.

Jeg får således 0,6 lektioner færre end i foregående skoleår og 44 timer ekstra individuelle forberedelsestimer. Men det forslår som en gnist i den 'skærsild', som måtte tændes under det ansvarlige persongalleri (Overenskomst 99), der sammen med decentraliseringskræfterne er på vej til at ødelægge den fælles folkeskole, som indtil begyndelsen af 1990'erne var en virkelig god arbejdsplads!

Spørgsmålet må blafre i eftersommervinden: Hvornår og hvordan bliver DLF en forening, der konkret får forbedret løn og arbejdsforhold for folkeskolens kerneydelseslærere?

Jens Østergaard

Nibe Skole