Debat

Rute 152 A

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rute 152 A hedder det netop udkomne nyhedsbrev fra Vesthimmerlands Lærerkreds. Et blad til synliggørelse af kredsens arbejde og medlemmers synspunkter. Der er grund til at råbe hurra for initiativet og ønske bladet en lang levetid, fordi det netop tager fat på den bevidsthedsdannelse hos medlemmerne, som beskrives i Folkeskolennummer 25. Lærernes manglende forståelse af at være en del af et stort system, kommunikationsbristen mellem det politiske niveau, forvaltningen og skoleledelsen.

Vesthimmerlands Lærerkreds fortjener opbakning til bladet, for det vil leve bedre, hvis bidragene fra medlemmer bliver en selvfølgelighed. Den forholdsvise isolerethed i forhold til medlemmer, som jeg tror kredsen har oplevet de senere år, kunne nedbrydes, ved at der sættes gang i den politiske bevidsthedsdannelse, hvor den enkelte lærer ser sig selv i større sammenhæng end blot det at være ansat på en bestemt skole.

Bladet kan også være med til at forny den traditionelle årlige generalforsamling. Tidligere tiders generalforsamling var en enerverende oplevelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Formanden læste op fra et mangesiders manuskript, og de fremmødte, færre og færre i antal, fulgte trofast med i det omdelte manuskript og fik selvfølgelig lejlighed til at konstatere, om formanden nu overhovedet kunne læse op. Den timelange oplæsning udmattede generalforsamlingen, så der gang på gang overhovedet ingen debat var om formandens beretning. Beretningen blev besvaret med tavshed. Det er der ikke meget demokrati i!

Det ny blad kan forny generalforsamlingen ved i forvejen at trykke den mundtlige beretning, og formandens opgave bliver så på generalforsamlingen af mere kommenterende, supplerende art, og det betyder, at man hurtigere kan komme til sagen, og at medlemmerne hjemmefra kan forberede sig på partsindlæg og dermed sætte gang i et skrantende demokrati. Bladet kunne medvirke til en slags genopdragelse i den demokratiske tradition og være med til at skabe den fællesfølelse blandt lærere, der mere end nogensinde er brug for i forhold til et politisk system, der er ved at presse luften ud af alt for mange lærere. Til lykke med 'Rute 152 A'.

Torben Thomsen

Aars