Debat

Fjæs-til-skærm

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

EU's kommissær for uddannelse Viviane Reding har ganske ret. Når en lærer fortæller en anden om en god undervisningsmetode, er effekten langt større end alle tænkelige politiske taler (Folkeskolennummer 21). Derfor skal lærere i hele EU nu til at fortælle hinanden mange flere solstrålehistorier om IT i undervisningen. Nokia, IBM, Philips, Microsoft og Cisco Systems er overraskende nok fuldstændig enige, og en hærskare af håbefulde konsulenter, skoleudviklere og kursusudbydere nikker bifaldende. Politikere med akutte behov for at demonstrere handlekraft hopper med på vognen, og tilbage står så bare at hive lærerne ud af deres dorske vaner og hjælpe dem over deres irrationelle IT-forskrækkelse.

Men der er faktisk en række gode grunde til, at lærerværelserne ikke summer af solstrålehistorier om IT i undervisningen. Ellen Bick Meier kaldte i sin 'Kommentar' i Folkeskolennummer 15 computeren for en hvid elefant, der fylder for meget i skolen. Mig rinder en anden metafor fra dyreverdenen i hu: En konstant krævende, gumpetung og forpjusket gøgeunge, der skubber sangfuglene ud over redekanten. Lad skimmelsvampen blomstre, lad eleverne sidde som sild i en tønde, lad lærerne rende livet af sig, det er alt sammen til at leve med, bare computerne kører! Denne kæmpesatsning på en teknologi, som med garanti er forældet, inden eleverne når afgangsklasserne, finder sted uden nogen som helst dokumentation for gevinsten - ud over den, der kan aflæses i IT-branchens aktiekurser, især i afdelingen for pop, porno og pjat.

Børn skal være nysgerrige, legende og undrende. De skal opleve livets mysterium med alle sanser åbne. Den analoge, fraktale virkelighed rummer bogstaveligt talt uendeligt mange stimuli. Cyberspace er en gennemtygget, stimulifattig og forvrænget voksenversion af virkeligheden. At udskifte røv-til-bænk-undervisning med fjæs-til-skærm-undervisning er ikke at tjene børnenes tarv. Det er ikke lærerne, der er IT-forskrækkede. Det er de andre, der er IT-forblændede.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

(Se eventuelt netstedet: http://allianceforchildhood.org/projects/computers/computers¡reports.htm).

Niels Christian Sauer

medlem af DLF's hovedstyrelse