Debat

Den manipulerende skole

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolens opgave bør være at videregive viden og dansk kultur på baggrund af udlandets, så vidt dette lader sig gøre på folkeskoleniveau. Herefter overlades det til de fagligt velforsynede at bruge resten af deres liv til at handle, forvandle og udvikle af hjertens lyst. Men Hans Jørgen Kristensen, der har et stort ord at sige i den pædagogiske debat, vil noget andet. Den parate viden har ikke hans interesse. Kvalitet er hos ham erstattet af det sterile, men bestemt ikke ufarlige kompetencebegreb. Sterilt, fordi det er i modstrid med kvalitet, det vil sige faglig og kulturel opdyngning. Farligt, fordi det efterlader mennesker manipulerbare.

Kristensen siger, at vi ikke ved, hvilket samfund vi uddanner til. Nej, og det er derfor, skolen bør holde sig til det samfund og det videnstrin, der foreligger, og ikke bilde børn ind, at de kan uddanne sig til at handle i en ukendt fremtid. Den eksercits må alle selv kaste sig ud i efter skolen. Det er ikke noget, man skal uddannes til. For det giver for megen manipulerende magt og gurustatus til Hans Jørgen og andre, der er grebet af den politiske dannelsesgalskab. Det er ganske enkelt 68'ernes studenterterror omplantet til noget, der i dag skal underminere samfundet inde fra folkeskoledybet, der ligger gemt i det forkvaklede kompetencebegreb. Alt skal kasseres. Samfundet brydes ned og genopføres uden generende faglig og kulturel arv. Den undervisende skole bliver til den manipulerende skole, hvor elever blanket for viden og kulturarv er lette ofre for fremtidsfiflerier.

Vagn Madsen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Brønderslev