Debat
1   142

Den manipulerende skole

Skolens opgave bør være at videregive viden og dansk kultur på baggrund af udlandets, så vidt dette lader sig gøre på folkeskoleniveau. Herefter overlades det til de fagligt velforsynede at bruge resten af deres liv til at handle, forvandle og udvikle af hjertens lyst. Men Hans Jørgen Kristensen, der har et stort ord at sige i den pædagogiske debat, vil noget andet. Den parate viden har ikke hans interesse. Kvalitet er hos ham erstattet af det sterile, men bestemt ikke ufarlige kompetencebegreb. Sterilt, fordi det er i modstrid med kvalitet, det vil sige faglig og kulturel opdyngning. Farligt, fordi det efterlader mennesker manipulerbare.

Kristensen siger, at vi ikke ved, hvilket samfund vi uddanner til. Nej, og det er derfor, skolen bør holde sig til det samfund og det videnstrin, der foreligger, og ikke bilde børn ind, at de kan uddanne sig til at handle i en ukendt fremtid. Den eksercits må alle selv kaste sig ud i efter skolen. Det er ikke noget, man skal uddannes til. For det giver for megen manipulerende magt og gurustatus til Hans Jørgen og andre, der er grebet af den politiske dannelsesgalskab. Det er ganske enkelt 68'ernes studenterterror omplantet til noget, der i dag skal underminere samfundet inde fra folkeskoledybet, der ligger gemt i det forkvaklede kompetencebegreb. Alt skal kasseres. Samfundet brydes ned og genopføres uden generende faglig og kulturel arv. Den undervisende skole bliver til den manipulerende skole, hvor elever blanket for viden og kulturarv er lette ofre for fremtidsfiflerier.

Artiklen fortsætter under banneret

Vagn Madsen

Brønderslev


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ