Skoleskak: Skak kan forebygge specialundervisning

Dansk Skoleskak har udarbejdet en rapport, som konkluderer, at man kan reducere udgiften til specialundervisning ved at lade elever spille skak. Vi har en holdning til at inkludere børn, siger generalsekretær i Skoleskak.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er vildt, at man bruger 30 procent af folkeskolens resurser til specialundervisning. Det er over 12 milliarder kroner til specialundervisning. Undervisningsministeriet og KL efterlyser nogle konkrete metoder og her siger vi, at skoleskak kan bruges", siger generalsekretær i Dansk Skoleskak Mads Jacobsen.

"Vi siger ikke, at det er den eneste løsning, eller at alle skal spille skak, men vi vil gerne anspore til at tænke i forebyggelse og inklusion".

Derfor besøger repræsentanter for Dansk Skoleskak tirsdag Folketingets Uddannelsesudvalg. De ønsker at præsentere en ny rapport, som Dansk Skoleskak selv har udarbejdet.

"Vi har lavet rapporten med dokumentation fra mange udenlandske undersøgelser om effekten af skak i skolen", siger Mads Jacobsen.

"Alt for mange elever ekskluderes fra fællesskabet, når de ikke kan koncentrere sig og holde fokus i bare fem minutter. Dansk praksis og udenlandsk forskning viser, at skoleskak er i stand til at tage hånd om mange elevers problemer, inden de opstår - uden det koster ekstra. Skoleskak kan både hjælpe eleverne og frigøre midler, der kan bruges på en bedre skole", siger han.

Ønsker en undersøgelse

I kalder det en undersøgelse, når 32 skoleledere, der har skoleskak på skolen, fortæller, at det virker godt på eleverne?

"Vi har interviewet dem. Det er ikke forskning, vi bedriver, men vi formidler det, de siger. Men ingen ønsker mere brændende end os en videnskabelig undersøgelse af skoleskaks effekter. Skoleskak har kørt i 50 år i Danmark, så det er dokumenteret ved 50 års dansk praksis", fortæller generalsekretæren i Dansk Skoleskak.

Han fremhæver især en tysk undersøgelse, som der henvises til i rapporten.

"Det er en tysk professor, der har skrevet en bog på 300 sider om effekten af skoleskak".

På nogle skoler er skoleskak obligatorisk i børnehaveklassen, andre steder er det valgfag.

"Det handler ikke om at skoleskak skal erstatte specialundervisningen, men måske kunne man forebygge at der blev brug for specialundervisning. Men børn skal have det specialtilbud, som de har brug for. Vi er bare rejsende i det gode budskab og ramler ned i en folkeskole, der har behov for nytænkning. Skoleskak kan bruges til alle børn og man kan især se en effekt på elevernes koncentration og matematikevner", siger Mads Jacobsen.

Han nævner, at skoleskak bruges til elever med ADHD og autisme, men at man ikke ønsker at være en niche. Foreningen vil gerne have skoleskak ud til alle elever.

"Nogle tror, vi er en skakklub, men det er vi ikke. Vi er en 50-årig skoleorganisation, der ønsker at introducere ideen om at tænke mere i forebyggelse. Nogle tænker Reading Recovery, andre tænker på skoleskak. I Tyrkiet bruger man skoleskak på alle skoler. Herhjemme har vi et landdistrikts projekt og et projekt for nydanske drenge. Fordi vi ved, at det netop er dem, der har problemer med at få en ungdomsuddannelse. Vi siger ikke, at vi klarer alt med skak, men vi ved, at hvis børn spiller skak, så får de et bedre grundskoleforløb. Det siger den tyske undersøgelse. Det er en af vejene frem".

Den danske rapport har forord af professor Niels Egelund. Han skriver: "Specialundervisningens omfang er steget og steget i forhold til almenundervisningen, og skoleskak kan meget vel være en af løsningerne til at bringe mere læring og ro for nogle af de elever, der har brug for noget ekstra opmærksomhed".