Lærer til lærer

Arbejdshukommelsen - nøglen til optimering af læse-, skrive- og regnemæssige færdigheder

Nærværende indlæg er at oplyse omkring arbejdshukommelsens (AHK)essentielle rolle i læringsprocesser. Undertegnede har gennem de sidste år skrevet en del artikler, besøgt skoler, talt med forældre, sparret med lærerteams, samt ikke mindst talt med elever der har indlæringsvanskeligheder. Dokumenteret forskning + egen erfaring qua samtaler og test ´af´ elever, tydeliggør, at en svag AHK-kapacitet er indikator på nævnte udfordring! Såfremt dette vækker din nysgerrighed - så er du mere end velkommen til at kontakte mig .....

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Arbejdshukommelsen - nøglen til optimering af boglige fagkundskaber

Arbejdshukommelsen (AHK) spiller en central rolle for, hvordan vi fungerer i vores dagligdag. Den hjælper os bl.a. med at holde styr på vores adfærd, hvor vi er på vej hen, hvad det er, vi gerne vil sige, problemløse samt skelne mellem relevant og irrelevant information.

At gøre brug af AHK er den (ind)læringsproces der foregår, når elever taler, læser, skriver, regner, tænker sig om, repeterer, fordyber sig, stiller undrende spørgsmål; hermed spiller AHK en essentiel rolle for den enkelte elevs optimale mulighed i forhold til tilegnelse af boglige fagkundskaber.

”Det eleven kan huske – har eleven lært …”.

Elever med indlæringsvanskeligheder er kendetegnet ved at have en svag AHK-kapacitet, og børn med læse- og regnemæssige problematikker - er mere end oftest på baggrund af vanskeligheder ift. at kunne holde sammen på det de netop har læst, lige har regnet, eller sagt; idet disse informationer ´forsvinder`, og ikke lagres i langtidshukommelsen; så den respektive elev senere kan genkalde stoffet, når det er vedkommende.

Nævnte korresponderer tydeligt med ét af de nye nationale mål for folkeskolen ”... alle børn skal blive så dygtige, som de kan…”.

Undertegnede har gennem de sidste 5 år mødt mangfoldige elever, forældre og lærere, desuden afholdt mange foredrag og overordnet betragtet er det nærmest som-om, at tendensen er, at vi

”… har glemt - at huske hukommelsen …”

I selve lærings- hukommelsesprocessen udfører AHK fire opgaver – at holde sammen på:

¤ dele af ideer/historier, mens ´de´ udvikler sig¤ de forskellige dele af en opgave eller aktivitet, mens ´den´ udføres¤ kortsigtede og langsigtede dele af planer

¤ korttids- og langtidshukommelsen

Evnen til at gøre brug af sin AHK-kapacitet er mere end noget andet afhængig af en velfungerende evne med hensyn til opmærksomhed/fastholdelse af ens aktuelle læringsgøremål; og overordnet en forudsætning for:

¤ sprogforståelse

¤ sprogproduktion (mundtligt samt skriftligt)

¤ logisk-matematiske færdigheder

¤ planlægning og udførelse af komplekse handlinger

¤ deltagelse ifm. grupperarbejde

¤ at være i stand til at mestre sociale kontekster.

Disse informationer ´forsvinder` og lagres ikke i langtidshukommelsen; så eleven senere kan genkalde disse, når det er vedkommende; hermed taler vi om, at ´dette` er forglemt.

Elever med en svag AHK-kapacitet er igennem HELE skoledagen ´på et hårdt mentalt arbejde`, idet alle mulige indtryk, informationer og stimuli bombarderer deres ´hjerne´; så de hurtigt udtrættes; og oftest så er deres AHK-beholder ´oversvømmet omkring det-store-frikvarter.

Typiske kendetegn/karakteristika:

hvis hun/han bliver bedt om, at udføre tre ting, huskes kun den første eller sidste besked?bliver fanget ind i detaljer og mister overblikket/de store linjer?kan kun koncentrere sig kort tid ad gangen?kan ofte virke-som-om, at hun/han dagdrømmer, eller befinder sig et andet ´sted´skal sættes i gang med en opgave, selv når hun/han er interesseret i den?lektier er oftest ´op-ad-bakke` og potentielt konfliktfyldt med forældrene?svært ved at lave lektier på egen hånd; uden forældrestøtte?deltagelse ifm. gruppearbejde kan være en stor udfordring?har svært ved at løse en opgave der består af flere trin?har vanskeligheder ift. at skelne mellem relevant vs. irrelevant stimuli/information?kan ikke holde fast i et bestemt emne, når han/hun taler?glemmer hvad hun/han er i gang med?skriftligt arbejde er mangelfuldt organiseret?aktiv deltagelse ifm. klassediskussioner forekommer ikke/er yderst sjældent?

udtrættes relativt hurtigt ifm. `skal´-opgaver?

bliver let distraheret af lyde, synsindtryk eller anden aktivitet?

har svært ved at finde en anden måde at løse problemet på, når hun/han er gået i stå?

Claus Tindbæk

cand.psych.aut.

Hukommelsesforsker og foredragsholder

mobil: 2166 7788

mail: tindbaek@hotmail.com