Hvis kommunerne benytter muligheden for at skære i den understøttende undervisning, kunne der komme en pædagog ind i flere af timerne, fermhæver Jacob Mark, SF.

SF: To voksne og kortere skoledage skal styrke inklusion

Kortere skoledage og en pædagog med i undervisningen. Det kan gavne inklusionen, mener SF's undervisningsordfører Jacob Mark.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

SF: Det skal være lettere at korte skoledagen - men kommunerne bestemmer stadig 

"Jeg vil kæmpe for den pædagogiske inklusion. Vi skal droppe regnearksinklusionen. Skolerne skal i langt højere grad bruge den mulighed SF har sikret til at veksle skoledagen til kortere dage, men to voksne i timerne. Så kan der, eksempelvis, ansættes langt flere pædagoger, som kan inddrages i inklusionsindsatsen", siger Jacob Mark i en kommentar til dagens inklusionseftersyn.

"Jeg har selv arbejdet på en folkeskole og jeg ved, at alle der har arbejdet i folkeskolen har prøvet det. Der er elever i klassen, som ikke ønsker at være der og som ikke er i stand til at være en del af klassefællesskabet. De er til gene for læringen hos de andre elever og møder utallige nederlag", siger Jacob Mark, som mener, at inklusionen generelt er gået for vidt.

"Mange steder handler det ikke længere om børnenes trivsel, men om bundlinjen på regnearket. Inklusion er blevet en spareøvelse, og det presser skolerne, når de samtidig skal implementere en folkeskolereform".

Ekspertgruppe: Inklusionen fungerer ikke godt nok