Debat

Gerne skarp, men ikke aggressiv

Der skal være plads til alle i debatten på folkeskolen.dk

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Debatten på folkeskolen.dk er eksploderet i årets løb, og der kommer nu mere end én kommentar hver time døgnet rundt året rundt.

Det er vigtigt, at der er plads til alle - også nye og måske lidt usikre debattører.

Vi er sprængfærdige af stolthed over at være værter for det klart stærkeste sted på internettet, når det gælder faglig, saglig og knivskarp debat om den danske folkeskole og hvad dertil hører. På folkeskolen.dk diskuterer lærerne vidt forskellige emner som mindfulness, flipped classroom og atomopbygningsdans i undervisningen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Redaktionelt årsregnskab 2015

Debattørerne ser lige igennem politikeres og embedsmænds floskler, og de regner de tal igennem, som journalister fra både Folkeskolen og andre medier serverer for dem, og de fortæller levende og usentimentalt direkte fra fronten. Det er stærkt, og der er ingen tvivl om, at folkeskolen.dk's debat bliver læst - også af presse og politikere.

Folkeskolen.dk er lærernes fagmedie, hvor der er journalistik, blogs og kommentarer - men folkeskolen.dk er ikke et socialt medie, hvor man kan gemme sig bag en anonym profil, og hvor kommentarerne er flygtige og svære at genfinde. Det er en stor styrke i forhold til gennemslagskraften af de indlæg, som kommer.

Debatten på folkeskolen.dk er i reglen respektfuld og indsigtsfuld. Men vi får ind­imellem henvendelser fra læsere, som gør opmærksom på, hvor dårligt de har det med en hård tone i debatten - og hvor lidt de derfor har lyst til at blande sig i den. Vi vil gerne, at alle meninger brydes på folkeskolen.dk. Også de usikre og mindre skråsikre. For de findes også ude i folkeskolen.

Der er især to argumenter, som gør indtryk på os på redaktionen:

1. Nogle læsere, der faktisk har noget på hjerte, føler sig intimideret af den måde mindretalssynspunkter somme tider mødes på i debatten. De vælger simpelthen at lade være med at ytre sig, fordi de frygter at blive angrebet som usolidariske, hvis de for eksempel ikke synes, at lange skoledage eller målstyring er entydigt negativt. Som en læser skriver: »Hvis der i jeres debat skal være plads til andre end de 'tre musketerer' (…), så er det vigtigt, at andre personer får plads til at mene noget andet uden at blive overfuset på den måde, som sker i denne tråd«.

2. Det falder tilbage på hele lærerstanden, når enkelte lærere slår aggressivt og uargumenteret fra sig i kommentarsporet. »Det er tydeligt, at hjemmesiden læses af eksterne, og x's kommentarer må ikke kunne bruges imod lærerne og DLF«, som én skriver til redaktionen.

Som nævnt ønsker vi en fri og levende debat. Det betyder selvfølgelig også, at der indimellem kan ryge en finke af panden, når det går stærkt. Men et skarpt argument behøver ikke at være aggressivt.