De studerende arbejder med den franske tekst i grupper og tømmer den for indhold.

Hvor fransklærerne udklækkes

Der er stor variation i niveau, alder og baggrund på Zahles fransklærerhold. Men engagementet og kærligheden til sproget er gennemgående, og underviser Annette Søndergaard Gregersen sikrer, at der er udfordringer og un petit caramel til alle.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De seneste fem år har Zahles i København været det eneste læreruddannelsessted, der kunne oprette et franskhold, og de studerende har været blandet fra flere årgange og med færdiguddannede lærere. Det er derfor på ingen måde nyt for underviser Annette Søndergaard Gregersen, at der er store forskelle på det sproglige niveau og baggrund hos de 15 studerende, hun har på onsdags-franskholdet. De fleste er 1 ½ år inde i deres franskfag og skal til eksamen til januar, mens andre ikke er nået så langt.

Lærerstuderende: Fransksproget skal spises

"Det giver en god dynamik, at de har forskellig baggrund. Men det er klart, at det stiller store krav til underviseren. Det kræver meget psykologi at starte sådan et hold op, og de skal også have forskellige udfordringer", fortæller hun.

Holdets timer er samlet hver onsdag for at gøre det muligt for dem, der kommer langvejs fra, og dem, der har et skoleskema at tage hensyn til.

Besøg af ministeriets læringskonsulent

Den dag, folkeskolen.dk er på besøg, har holdet Undervisningsministeriets læringskonsulent i fransk og engelsk Dorte Maria Buhl Sandahl med i timen. Hun har et godt samarbejde med underviser Annette Gregersen og er kommet for at fortælle om de nye vurderingskriterier til franskprøven i folkeskolen - både for de studerendes, men også for ministeriets skyld. De studerende giver nemlig værdifuld feedback.

"Niveauet er utroligt højt, og de er kommet med flere pointer, som jeg ikke havde tænkt på. Dem tager jeg nu med tilbage og ser, om jeg kan få indarbejdet i de endelige kriterier", fortæller hun.

De studerende virker også til at sætte stor pris på besøget.

Zahle udvider med netbaseret fransk

"Det er rigtig fint at få sat et ansigt på, hvem der sidder og udarbejder tingene i ministeriet. Man sidder jo tit og tænker, at det må være folk, som ikke ved noget som helst om virkeligheden, der laver tingene. Så det er rart at møde dig og finde ud af, at du jo ved en hel masse", siger en af de studerende, som allerede er lærer i folkeskolen.

Niveauet skal lægges højt

Pausen bliver brugt til ivrig diskussion, mens kaffe og karameller fra Annette Gregersen bliver skiftet ud med ny kaffe og medbragte muffins fra en af deltagerne. Når man kun mødes en gang om ugen, tæller hvert minut. Og de studerende er også ivrige efter at komme i gang med at tale fransk.

De bliver delt ind i tre grupper, som skal diskutere en tekst, de har haft for hjemme: "L'étincelle, révoltes dans les pays arabe". De skal diskutere den ud fra et litteraturanalyseskema på fransk, og teksten er svær. Men det er helt bevidst fra Annette Gregersens side.

"Det her foregår på det højeste analyseniveau. De skal selv tømme teksten. Normalt i sprogundervisning giver man ofte lukkede spørgsmål og lader de studerende arbejde med de tekster, som de selv skal ud og undervise i. Men jeg vil gerne give dem samme oplevelse som eleverne får, så teksten skal være over deres niveau".

For at de skal kunne arbejde med den svære tekst, er de gået taskbaseret frem på samme måde, som hun anbefaler, at man arbejder med eleverne i undervisningen.

Fransk skal leges ind - også hos de store

"Hvis du skal kunne læse en tekst selv, skal du i virkeligheden beherske 98 procent af ordene. Det kræver, at man har arbejdet meget med tekstens sprog og begrebsverden inden. Så det har vi gjort", fortæller hun.

Der er da også stor forskel på, hvordan de tre grupper går frem. En gruppe består af færdiguddannede lærere, som taler sproget flydende, og her svinger diskussionen ubesværet frem og tilbage, mens kun den skriftlige notetagning ind i mellem giver anledning til køns- eller bøjningsusikkerhed. I de andre grupper går tekstanalysen også fint, men der bliver ofte slået over i dansk for at få pointerne igennem.

Annette Gregersen går omkring og hjælper på fransk og understreger, at man gerne må slå op i ordbogen, hvis man mangler gloser undervejs. Hun beroliger dem med, at det er meningen, at teksten skal være lidt svær.

"Jeg har faktisk aldrig haft en studerende, der dumpede til eksamen", fortæller hun. Og når man skæver til årets censorrapport, var sidste års gennemsnit blandt franskstuderende også 8,8.

Fremover kommer der også fransklærere fra Læreruddannelsen i Århus.

Nu bliver der uddannet fransklærere i Aarhus igen

 Se Annette Gregersen fortælle mere om taskbaseret undervisning: