Debat

Svar til Torben Antonsen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ærgerligt med negative overskrifter

Kære Torben Antonsen.

Som chefredaktør på Folkeskolen skal jeg ikke gøre mig til dommer over den strategi, som du mener, DLF forfølger. Folkeskolen har redaktionel selvstændighed og er ikke »talerør« for DLF. Derfor kan og skal DLF og Anders Bondo ikke stå på mål for, at vi bringer artikler om problemerne i reform og lov 409.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hovedsagen er, at vi skriver om den virkelighed, som lærerne oplever. Som journalister går vi ikke ind og dømmer om, hvorvidt det er »rimeligt« eller ej, at lærerne synes, at der er problemer med lektiecafeer, x antal måneder efter at reformen starter. Vi vurderer heller ikke, om vi giver politikerne det ene eller det andet billede af lærerne gennem vores artikler. Vi prøver at beskrive den brogede virkelighed, så godt vi nu kan. Vi er undervisernes fagblad, og de skal kunne genkende deres verden.

Det er i øvrigt ikke rigtigt, at vi ikke har positive artikler om reformen. Allerede fra skoleårets start havde vi to lærerbloggere, som fra hver deres udgangspunkt beskrev deres nye hverdag. Vi har siden også haft nogle, som er glade for reformen, og andre, som giver udtryk for et både-og-forhold til hverdagen med lov 409 og reform. Virkeligheden er meget forskellig fra skole til skole. Du er velkommen til at sende os tips.

Hanne Birgitte Jørgensen, chefredaktør