Nyuddannede læreres skriftlige niveau halter

Lederen af lærerprofession.dk Thorkild Thejsen samt hans efterfølger som redaktør af Folkeskolen, Hanne Birgitte Jørgensen, dryssede i fællesskab en smule malurt i festbægeret, da de konstaterede, at ikke et eneste af de nominerede bachelorprojekter fra læreruddannelsen var fundet værdig til en formidlingspris. De nyuddannede læreres sprog halter.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Censorer slår alarm: Nu kan man blive lærer uden at kunne regne eller stave

"Jeg håber, det er en enlig svale i år", understregede chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen. "Men vi har jo haft en debat på folkeskolen.dk om de første erfaringer med eksamen på den nye læreruddannelse, hvor censorerne har kritiseret, at der kun gives én karakter for den mundtlige og den skriftlige eksamen. Og hvis jeg må give et godt råd til politikerne, vil jeg foreslå, at de genovervejer den del. Når en lærer for eksempel skal skrive til forældrene på intra, så nytter det det ikke, at det sproglige giver støj", sagde hun og tilføjede, at man altså ikke behøver være Johannes V. Jensen.

Thorkild Thejsen fremhævede, at det faglige niveau generelt har været stigende i de tre år, Lærerprofession.dk har eksisteret - men det gælder altså ikke på det sproglige/formidlingsmæssige område. Det kniber simpelthen med stavning og skriftlig formulering på trods af, at professionhøjskolerne jo indstiller årets bedste bachelorprojekter til priskomitéen.

I stedet gik fagbladet Folkeskolens to særpriser for formidling til to pædagogiske diplom-projekter - et projekt om at skabe sammenhæng mellem skolens kultur og børn og unges mediekultur af Charlotte Kusk, UC Nordjylland, og Maya Rabjergs projekt om læselyst, der kan downloades som e-bog fra lærerprofession.dk

Det er nødvendigt at arbejde med multimodale tekster Skab koordination mellem bibliotekstime og undervisning