Anmeldelse

Effektiv ghettoforestilling slipper ikke klicheen

Det aarhusianske teater Opgang2 fortsætter den debatskabende teaterform, der er velafprøvet, men også fremstår lidt forudsigelig.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forestillingen ”Uro” er endnu et urbant stykke fra det samfundspolitiske teater Opgang2 i Aarhus. Den kunstneriske leder Pia Marcussen følger samme skabelon, som teateret har haft held med før. Seks små stykker fra ghettoen om integration, kriminalitet og mangfoldighed. Formålet er at skabe teater, der kan inspirere til en god samfundsdiskussion på skolerne.

Fakta:

Titel: Uro

Forfatter: Opgang2

Forlag: Opgang2 Turnéteater

Persongalleriet er broget. Vi møder blandt andet eleven Allan, der er ”konserveret” til muslim og nu vil kaldes Ali. Derfor melder han afbud til juleaften hos sin ensomme mor. Og vi møder Omar, der startede som en sød lille dreng, men fik de forkerte venner. Nu sidder han i fængsel efter et voldsomt overfald. Alt sammen fortællinger om problemerne på bunden af samfundet.

”Uro” er teater i øjenhøjde med målgruppen på godt og ondt. Det er effektivt teater, der aldrig keder, og som fanger publikum. Der er masser af godt skuespil og underholdning. Men desværre er alle seks ”tracks” befolket af klichefyldte arketyper, tykke accenter og forudsigelige problemer. Derfor bliver forestillingen også lidt for unuanceret. Vi bliver ikke konfronteret med en eneste integrationsproblematik, som vi ikke har hørt om ti gange før. Det gør ikke stykket mindre aktuelt, men jeg savner at bliver overrasket og udfordret. Når humoren samtidig bliver lidt for meget falden på halen, drukner alvoren. Det ser dog ikke ud til at genere publikum, der æder dramaet og humoren råt. Og det må i sidste ende veje tungest.

Opgang2 har sin store berettigelse på den danske teaterscene. Så hvis du kan se bort fra, at der langtfra er tale om stor kunst, men snarere brugsteater, er ”Uro” et godt bud på en underholdende diskussionsstarter i udskolingen.

Målgruppe er fra 14 år. Maksimalt 150 tilskuere. Turnéperiode: September-oktober 2014.