Nyheder, blogs og indlæg om it i undervisningen, it-didaktik, gadgets og erfaringer fra lærer til lærer

(10.526 følger) Se alle medlemmer

SPECIALPÆDAGOGIK-NETVÆRKET er for alle, der interesserer og arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov.

I samarbejde med Tidsskriftet Specialpædagogik

(8.021 følger) Se alle medlemmer
ADHD
0   648

Mark har fået mere selvværd

Han savner computerspillene og alt det faglige arbejde med dem i game based learning-klassen, men Mark er rykket videre til en skole i Skanderborg, hvor han med tiden kan blive udsluset i normalklasse.

Game based learning på Columbusskolen

I GBL-klassen kan ADHD-eleverne koncentrere sig op til 90 minutter ad gangen, når de har dansk eller matematik med udgangspunkt i computerspil. Ifølge lærerne Tore Neergaard Kjellow og Stine Melgaard skyldes det blandt andet, at computerspil kan noget af det samme som medicinen Ritalin. Det kan slå »dagdrømmekontakten« hos eleverne fra.

Siden Folkeskolen besøgte klassen for et år siden (Folkeskolen nummer 22/2012), er antallet af elever steget. I dag er der både elever med ADHD og elever med tilknytningsforstyrrelser i klassen.

Artiklen fortsætter under banneret

Columbusskolen er en specialskole, der hører under Skovbyskolen i Galten.

Læs om den nye elev Marc og om lærernes faglige overvejelser blandt andet om brug af et spil, hvor man skyder nazister, i »Skydespil kræver visuel opmærksomhed ligesom læsning« på folkeskolen.dk. Dér finder du også artiklerne »Vikar i GBL-klassen« og »Computerspil øger ADHD-elevers koncentration«. Læs mere om game based learning på skolenispil.blogspot.dk

»Det er det fedeste skoleår, jeg har haft«, siger Mark om sidste skoleår, hvor han gik i game based learning-klassen - GBL-klassen - på Columbusskolen i Galten. Han gik på skolen i fire år i alt, men det var det sidste år, der for alvor rykkede. Nu går han i 7. klasse i specialklasse på Niels Ebbesen Skolen i Skanderborg med mulighed for udslusning. Han er rykket videre, fordi han er over 12 år, og fordi der skal nye udfordringer til.

»Jeg synes, jeg lærte meget mere her. Jeg hader at arbejde i bøger«, siger Mark med et lille smil og lyser op, da han fortæller, at han stadig spiller med drengene fra Columbusskolen. De spiller »Minecraft« og taler sammen over Skype.

Hans mor, Marianne Birkeslund, fortæller, at Mark ødelagde to vinduer og nogle møbler, den første uge han var på Columbusskolen. Mark retter hende stilfærdigt. Det var over de første to uger, mener han. Faktum er, at han havde det rigtig svært, da han begyndte på skolen for mere end fire år siden.

Mark har ADHD og Tourettes, og så er han født med en sygdom, der gjorde ham tunghør. Som syvårig blev han døv. Han fik Cochlear-implantater og hører i dag som en tunghør. Før Columbusskolen gik han på en anden skole og var aggressiv og udadreagerende. Det første år på Columbusskolen var også hårdt. Han gik her i tre år, før GBL-klassen begyndte.

Bedre selvværd

»Jeg kunne koncentrere mig i 90 minutter, da jeg gik i GBL-klassen. Nu kan jeg kun omkring 30 minutter«, fortæller Mark.

Måske fordi alt er nyt på Niels Ebbesen Skolen, hvor der går omkring 800 elever. Det giver mere stress. Hans mor er fortrøstningsfuld.

»Da Mark kom i GBL-klassen, havde jeg aldrig troet, at han senere kunne komme i en normalklasse. Men nu er der udslusningsmuligheder. Mark har fået tålmodighed og har lært at tackle nederlag. Han har fået det så meget bedre selvværdsmæssigt«, siger Marianne Birkeslund.

Han går til spejder og til skydning, fordi det hjælper på koncentrationen. Og han har for første gang drømme om fremtiden.

»Jeg vil gerne arbejde med it, have en bachelor i it og så have kone og alt det dér«, siger han.

Drømmen er at arbejde med it-sikkerhed og kriminalitet. Egentlig ville han gerne være politibetjent, men på grund af høretabet er det ikke muligt. Nu er drømmen at arbejde med it hos politiet.

»Jeg har været så bekymret for Marks fremtid tidligere, så jeg var åben over for alt, da de talte om computerspil her på skolen. Og jeg oplevede, at Mark blev motiveret. Pludselig ville han gerne i skole, og han var træt om aftenen. Børnene lærer begreber som evaluering og analyse. De er over niveau for deres alder på mange måder. De spillede jo egentlig ikke så meget, det handlede mere om, at de talte om spillene og om alt det faglige, spillene indeholder. De fik succeser og nederlag og lærte at tackle det. Det er noget, der er vigtigt at have med ud i livet«, mener Marianne Birkeslund.

Mark er også blevet meget mere socialt indstillet, fortæller hans mor. 

Tror på fremtiden

I den nye klasse er der mest bøger. Computeren bliver kun brugt, når de skal skrive.

»Undervisningen er lidt tør. De kunne godt gøre det mere meningsfuldt. Men jeg kan godt lide engelsk«, siger Mark.

Hans mor fortæller, at børn med diagnoser ikke er gode til at høre efter.

»Skolesystemet er ikke så rummeligt, synes jeg. Samfundet er meget stringent, og børn med diagnoser giver hurtigt op. Men Mark har lært at høre efter, være motiveret og koncentrere sig via computerspillene og alt arbejdet med dem. Det er en stor succes, for det er påkrævet at have en uddannelse, hvis man vil være med i samfundet. Og det tror jeg, Mark kan nu«, siger Marianne Birkeslund.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ