PD-projekt:

Marianne Vincent Ancker modtager 1. prisen for årets bedste diplomafhandling af undervisningsminister Christine Antorini.

Interkulturelle kompetencer skal prioriteres fra 1. klasse

Arbejdet med den internationale dimension engagerer elever, men har ikke høj status hos lærere og ledere. Derfor bør det debatteres, hvordan interkulturelle kompetencer kan prioriteres i skolen, skriver Marianne Vincent Ancker i sin pædagogiske diplomafhandling.

Publiceret

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen.

Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Som international koordinator, underviser i engelsk og kommende engelskvejleder finder jeg det ganske naturligt, at jeg har stor interesse i elevernes interkulturelle kompetence. Det er intet mindre end fantastisk at opleve og observere elever, der sprudler af engagement, mens de samarbejder med elever fra udlandet. Som international koordinator forventes det, at jeg inspirerer og hjælper mine kolleger med deres indsats i den internationale dimension."

Sådan indleder Marianne Vincent Ancker sin pædagogiske diplomafhandling fra professionshøjskolen Via. Derefter refererer hun en række undersøgelser, som viser, at den internationale dimension ikke har høj prioritet i skolen. Fx viste en rapport fra Evalueringsinstituttet fra 2003, at udførelsen på skolerne "var karakteriseret ved tilfældigheder, heterogenitet, manglende mål og strategi, hvilket betød, at indsatsen ikke kom alle elever til gode." Men undersøgelserne viser også, at elever, der oplever en international dimension i undervisningen, er meget glade og tilfredse.

De arbejder engageret og vurderer, at de får større udbytte af denne undervisning end af undervisning, der simulerer en virkelighed. 

Effektive arbejdsmåder

Disse undersøgelsesresultater og hendes egne erfaringer, viser, mener Marianne Vincent, "at der er behov for at fokusere på interkulturelle kompetencer i grundskolen".  Det har ledt hende frem til følgende problemstilling:

"Hvorledes kan jeg på den mest effektive måde arbejde med elevernes tilegnelse af interkulturel kompetence i engelskundervisningen?"

Personlige mål

I det konkluderende afsnit opstiller hun en række personlige mål for det fremtidige arbejde: "… personligt vil arbejde med samspillet mellem et transnationalt kultursyn, et konstruktivistisk læringssyn og et kommunikativt sprogsyn," fortæller hun blandt andet.

"Jeg vil være bevidst om mit samfunds-, kultur-, lærings- og sprogsyn, da jeg således i mit didaktiske arbejde har de bedste forudsætninger for at formulere optimale og tydelige mål samt vælge den mest effektive undervisningsform," skriver Marianne Vincent, som fremover vil have en professionel tilgang arbejdet og løbende opdatere sig i forhold til læremidler og metoder.  Blandt andet ved at samle en personlig portfolio vil hun kunne beskrive og evaluere sin egen interkulturelle.

Rollemodel for eleverne

"Jeg vil være bevidst om, at jeg er en rollemodel for eleverne, og således have en interkulturel attitude, der udtrykkes i nysgerrighed og åbenhed over for andre kulturer." I skolens fagudvalg for engelsk og i internationalt udvalg vil hun sørge for,at der kommer fokus på interkulturelle kompetencer, og i samarbejdet med kolleger vil hun prioritere videndeling og sparring.

Tværfagligt tema for hele skolen

Som engelskvejleder vil Marianne Vincent blandt andet arbejde målrettet på at få ledelsens opbakning til at skolen afholder en temadag, "hvor interkulturelle kompetencer som tværfagligt tema er i fokus," så disse kompetencer får højere status i alle fag.

Som engelskvejleder vil hun endvidere invitere skolens øvrige fremmedsprogslærere til "refleksive processer, hvor det med udgangspunkt i relevant litteratur løbende debatteres, hvorledes vi kan tilgodese arbejdet med interkulturel kompetence allerede fra 1. klasse til og med 9.klasse."

Kulturelt bevidste verdensborgere

I undervisningen vil Marianne Vincent Ancker "arbejde henimod, at eleverne bliver interkulturelle sprogbrugere med en kritisk kulturel bevidsthed og verdensborgere,der ikke blot mestrer kommunikation, men indgår i relationer med folk, der er anderledes end dem selv i forhold til sprog og kultur."

Hele PD-afhandlingen kan findes til højre under EKSTRA: Effektiv tilgang til interkulturel kompetence.

Nyt: Årets bedste pædagogiske diplomprojekt

Marianne Vincent Anckers afhandling blev fredag den 15. november 2013 kåret som årets bedste pædagogiske diplomprojekt.

Priskomiteens begrundelse:

"Projektet formår at bringe et måske lidt luftigt emne ned på jorden med spændende undersøgelser og diskussioner om interkulturel pædagogisk praksis. Projektet er stærkt anvendelsesorienteret og peger på en væsentlig tematik, som bør give anledning til refleksion blandt lærere og ledere i folkeskolen.

Marianne Ancker behandler stoffet selvstændigt og med klar selektion og prioritering. Projektet er velskrevet og med fine praksisforankrede refleksioner, som kan være med til at styrke lærernes professionalisering. Hendes herligt uærbødige tilgang virker forfriskende og inspirerende i en tid, hvor forskningsresultater ofte reproduceres uden kritisk stillingstagen. Et fornemt projekt."