Vi er ligeglade med, at der er et fald i det samlede ansøgertal til læreruddannelsen i år, når der samtidig er flere, der søger gennem kvote 2 og kommer til optagelsessamtale, siger Bob Bohlbro, der er formand for de lærerstuderende.

LL-formand: Fremtidens lærerstuderende er mere end fagligt ambitiøse

Det kan godt være, at det samlede antal ansøgere til læreruddannelsen er faldet. Men man bør holde fast i, at kvote 2-ansøgerne er blevet flere, pointerer de lærerstuderendes formand Bob Bohlbro. Uddannelsen kan hermed forvente sig studerende, der stiller krav.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det havde ingen negativ indflydelse på antallet af kvote 2-ansøgninger til læreruddannelsen, at alle ansøgere ad denne vej skal gennem en optagelsessamtale. Tværtimod sendte 2.334 unge en kvote 2-ansøgning afsted, inden fristen udløb tilbage i maj, hvilket er 46 procent flere end sidste år.

Forlænget frist gav flere ansøgere til læreruddannelsen

I fredags udløb så også fristen for kvote 1-ansøgninger og det viste sig, at der samlet set er indkommet færre ansøgninger til læreruddannelsen end tilfældet i 2012. 17 procent færre, når alle ansøgeres prioriteter medregnes, 19 procent færre, når det kun handler om, hvor mange ansøgere, der søgte læreruddannelsen som deres første prioritet.

Men i Lærerstuderendes Landskreds hæfter formand Bob Bohlbro sig ved nogle andre tal. Tæt på fire gange så mange har søgt gennem kvote 2 som gennem kvote 1, hvor det nu er et krav, at man har 7 i gennemsnit fra gymnasiet. Det forhold glæder Bob Bohlbro. 

"Vi behøver ikke være den mest populære uddannelse i Danmark. Vi vil bare være den bedste uddannelse, og derfor er vi ligeglade med snakken om fald i  det samlede antal ansøgere. Vi hæfter os ved, at der er flere, der søger ind gennem kvote 2 og kommer til optagelsessamtale, for vi tror på, at det er sådan, vi får den bedste uddannelse", siger han.

Det skal ifølge Bob Bohlbro blive spændende at se, om frafaldet på uddannelsen i løbet af året er større blandt kvote 1'erne end blandt 2'erne.

"Hvis det er tilfældet, så kan det jo godt være, at man skal afskaffe kvote 1 helt og sige, at de dygtige med de høje karakterer stadigvæk skal til en optagelsessamtale", siger han. 

Nye studerende vil stille krav

Folkeskolen.dk talte forleden med Sigurd Klausholt Larsen, der har søgt ind på læreruddannelsen Metropol gennem kvote 1 med et karaktergennemsnit på 11,3. Da man fra i år indførte en adgangskvotient på uddannelsen var det netop en profil som ham, man gerne ville tiltrække, forklarer rektor på UCC Laust Joen Jakobsen.

Fald i søgning til læreruddannelsen: En ny type studerende vil gøre entré

Men Bob Bohlbro vil gerne sætte en tyk streg under, at også kvote 2-profilen vil sætte sit præg på studiet. 

"Med det nye optagesystem får vi studerende, der vil stille langt højere krav til studiemiljø og studieintensitet end tidligere. Det er folk med høje snit, der forventer studieintensitet og folk, der er dybt motiverede og forventer en uddannelse, der slår benene væk under dem", siger han. 

Nyheden for ham at se er altså ikke, at læreruddannelsen samlet set har mistet ansøgere, men at uddannelsesinstitutionerne fremadrettet skal arbejde med og tilgodese studerende, der stiller meget højere krav til undervisningen. Der vil være sorteret ud i uengagerede folk, når optagelsessamtalerne er afviklet senere på måneden, vurderer han.

"Den seneste melding, vi har fået, er, at knap 10 procent af dem, der er blevet kaldt til optagelsessamtale, ikke dukker op. De kommer selvfølgelig ikke ind. Det vi også hører, er, at der er tilsvarende 10 procent, dog med store variabler rundt omkring i landet, der bliver skilt fra ved optagelsessamtalen, fordi der er en faglighed eller en motivation, der ikke hænger sammen."

30. juli er datoen, hvor alle ansøgere til de videregående uddannelser får svar på, om de er optaget på deres ønskede uddannelse eller ej.