Flere køber nøglehulsmærkede varer

Hver femte pakke pålæg, der lægges i indkøbsvognen, er nu mærket med det grønne nøglehul. Dermed vælger flere danskere fedtfattigere varer, viser en ny undersøgelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Salget af nøglehulsmærkede produkter er siden 2010 steget med godt 13 procent. I samme periode er antallet af nøglehulsmærkede produkter steget med 80 procent. Og hele 93 procent af dem, der køber ind, kender i dag til nøglehulsmærket.

Sund mad skal tænkes ind i folkeskolen

 "Det er virkelig positivt at få bekræftet, at der er salg i at gøre det nemt at vælge sundere. Jeg er glad for, at fødevareproducenterne leverer sund mad, som forbrugerne gerne vil købe. Men analysen viser, at der er plads til mere innovation - især når det gælder sundere mad på farten og flere madretter såsom supper, wraps eller madtærter", siger fødevareminister Mette Gjer-skov i en pressemeddelelse, hvor hun også opfordrer producenterne til at finde flere sunde løsninger. Analysen er udarbejdet af Nielsen Analyse for fødevareministeriet. 

Læs mere

Fakta om den undersøgelsen af nøglehulsmærket