Bachelorprojekt

Lærerprofession.dk vil uddele priser for projekter om it-støttet undervisning

Lærerprofession.dk vil i år uddele en særpris for et bachelor- og/eller diplomprojekt, som diskuterer muligheder og udfordringer med at arbejde med it-støttet undervisning og digitale læremidler. Målet er at understrege, at didaktik, pædagogik, undervisning og læringsmiljø er vigtigere end teknologi.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ud over priser for årets bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og priser for de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet uddeler Lærerprofession.dk, som fagbladet Folkeskolen står bag sammen med professionshøjskolerne i år to priser på hver 10.000 kroner for et projekt, der diskuterer de didaktiske muligheder og udfordringer i lærernes arbejde med it-støttet undervisning og digitale læremidler.

De bedste læreropgaver er kåret

Priskomiteen består af lektor Jeppe Bundsgaard fra Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet, videncenterleder Thomas Illum Hansen fra videncentret læremiddel.dk, lærer og pædagogisk konsulent i Favrskov Kommune John Klesner, som også er formand for Danmarks It-vejlederforening, og Folkeskolens tidligere redaktør Thorkild Thejsen

Praktiske og didaktiske udfordringer

"It giver nye muligheder for at udføre progressiv undervisning, men der er rigtig meget at gøre i forhold til at konkretisere, hvad der skal ske med it, og hvad der skal undervises i," siger Jeppe Bundsgaard og understreger, at der samtidig er store udfordringer af både praktisk og didaktisk art, som man let kommer til at forklejne i den glade forventning om de store potentialer. "Det bliver spændende at se de studerendes overvejelser over både muligheder og udfordringer, og det bliver spændende at se dem bidrage med nye perspektiver på it-fagdidaktikken," mener han.

Fokus på skolehverdagen

"Lærerprofession.dk går ikke efter en bestemt slags kvalitet - og slet ikke efter én pædagogisk sandhed," siger fagbladet Folkeskolens tidligere chefredaktør Thorkild Thejsen, som er projektleder for Lærerprofession.dk. "Vi går efter det, der viser, at den studerende i arbejdet med sit projekt har været optaget af de mange udfordringer, hun skal møde i skolehverdagen som lærer. Med en ny særpris vil vi hvert år sætte fokus på et aktuelt emne. Det kunne have været inklusion eller arbejdet for at nedbryde elevers negative sociale arv. Men i 2013 vil vi pege på de muligheder og udfordringer, der er med it-støttet undervisning og digitale læremidler. Selv om det er et område, som indgår i både de almene og fagdidaktiske diskussioner i læreruddannelsen, var det ikke noget, der kunnet spores ret tydeligt i de professionsbachelorprojekter og diplomprojekter, vi blev præsenteret for sidste år."

Uddeles i november

Særprisens to portioner på 10.000 kroner sponsoreres af forlagene Alinea, Clio Online, Condidact og Gyldendal Uddannelse.

Lærerprofession.dk blev oprettet af professionshøjskolerne og fagbladet Folkeskolen sidste år. Den nye særpris uddeles den 15. november samtidig med priser for de tre bedste bachelorprojekter og tre bedste pædagogiske diplomprojekter.

Førstepriserne er på 10.000 kroner og et boggavekort på 4.000 kroner, andenprisen er på 4.000 kroner og et boggavekort på 3.000 kroner, og tredjeprisen er på 2.000 kroner og et boggavekort på 3.000 kroner.

Det er censor og eksaminator som indstiller et projekt til lærerprofession.dk. Herefter udvælger en dommerkomite prismodtagerne blandt de nominerede.