Nyheder, blogs og indlæg om it i undervisningen, it-didaktik, gadgets og erfaringer fra lærer til lærer

(10.518 følger) Se alle medlemmer
Læremidler
18   3867

Ekspert: Sådan er det gode digitale læremiddel

Er du usikker på, om de digitale læremidler, du bruger i undervisningen, er gode nok? Ph.d. og leder af videncenteret Læremiddel.dk Thomas Illum giver fire pejlemærker for, hvad det gode læremiddel skal kunne for at understøtte undervisningen bedst muligt.

Det optimale digitale læremiddel er helt overordnet et læremiddel, som gør en forskel i forhold til elevernes læring, fortæller Thomas Illum. Samtidig bør det også være et læremiddel, som hjælper læreren med at skabe en mere effektiv undervisning.

Selvom der er forskel på, hvad digitale læremidler skal kunne i de enkelte fag er der ifølge lederen af videncenteret Læremiddel.dk alligevel nogle pejlemærker for, hvordan det gode digitale læremiddel fungerer.

Artiklen fortsætter under banneret

Disse pejlemærker kan være værd at hive frem, når man overvejer at inddrage et nyt digitalt læremiddel i undervisningen eller vil gå velkendte digitale læremidler efter i sømmene. 

Pejlemærke 1: Har det digitale læremiddel en vejledningsfunktion?
Ifølge Thomas Illum kan det gode digitale læremiddel ses som et  stillads, der understøtter elevernes læringsproces.

"Det er helt afgørende, at didaktiske digitale læremidler støtter undervisningsdifferentiering. Derfor er det godt, hvis det har en vejledningsfunktion i forhold til eleverne, som støtter op omkring deres læreproces", fortæller han.

Pejlemærke 2: Kan eleverne gå på opdagelse og eksperimentere med det digitale læremiddel?
Samtidig fremhæver Thomas Illum multimodaliteten i det digitale læremiddel. Multimodalitet betyder, at der er flere måder at arbejde på - for eksempel med tekst, film, billeder, lydfiler - i det digitale læremiddel, som kan aktivere elevernes læring.

"Det digitale læremiddel bør fungere som en resurse, der gør det interessant for eleverne at gå på opdagelse, eksperimentere og søge ny viden".

Pejlemærke 3: Kan det digitale læremiddel bruges i klassefællesskabet?
Hvis den enkelte elev gennem det digitale læremiddel bliver producenter, så understreger Thomas Illum, at det er vigtigt, at læremidlet i sidste ende kan bruges aktivt i klassefællesskabet.

"Hvis man for eksempel bruger et digitalt læremiddel i procesorienteret skrivning eller læsning, kan det være med til at understøtte, hvad det er eleverne har lavet individuelt, så det derefter kan bearbejdes i klassefællesskabet."

Pejlemærke 4: Kan eleverne sætte deres eget fingeraftryk?
Om et digitalt læremiddel fungerer optimalt i undervisningen afhænger også af en masse ydre faktorer, fortæller Thomas Illum. For eksempel har elevsammensætningen og den type lærer, man selv er, stor betydning.
Men en helt central ting i søgningen efter det optimale digitale læremiddel er, at computeren aldrig bør være anledning til at gøre børnene passive.

"Man ser med mange læringsspil, at eleverne paradoksalt nok bliver passive, selvom der er masser af spilaktivitet. Det er afgørende, at eleverne ikke kun møder digitale udfyldningsopgaver forklædt som spil, men derimod får mulighed for at arbejde kreativt med indholdet og sætte deres fingeraftryk på produktet".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ