"Bevillingen kan bringe os et langt skridt i retning af at skabe en målrettet undervisning for mennesker med tal- og matematikproblemer”, siger vicecenterleder Jens Storm fra CSV Sydfyn.

CSV Sydfyn får 600.000 kroner til forsøgsundervisning for talblinde

Til august indleder CSV Sydfyn det første kontrollerede forsøg herhjemme med talblinde unge. 25 elever fra Svendborg Erhvervsskole får en specielt tilrettelagt undervisning, og deres udbytte holdes op mod en kontrolgruppe med 25 andre unge.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

CSV Sydfyn - Center for Specialundervisning for voksne i Svendborg - har fået bevilget 600.000 kroner til forsøget af Ministeriet for Børn og Undervisning. Undervisningen af de 25 unge med talproblemer begynder til august, og resultatet vil være klar i foråret 2013.

"Vi er meget glade for bevillingen, som vil kunne bringe os et langt skridt i retning af at skabe en målrettet undervisning for mennesker med tal- og matematikproblemer", siger vicecenterleder Jens Storm fra CSV Sydfyn.

Ministeriet vil være klogere på talblindhed

Sammen med en ekspertgruppe indledte Jens Storm og hans afdeling for forberedende voksenundervisning i 2009 et udviklingsprojekt om matematikvanskeligheder og talblindhed.

"Dengang gav Undervisningsministeriet 200.000 kroner til en indledende undersøgelse, hvor 85 børn, unge og voksne fra hele landet blev testet. Undersøgelsen viste et klart behov for egentlig forskning", siger Jens Storm.

Ny forskning skal afdække talblindhed

Med den nye bevilling på 600.000 kroner bakker Ministeriet for Børn og Undervisning op om forsøgsundervisningen.

"Der er stort politisk fokus på de grundlæggende færdigheder som læsning og regning, men vi har kun begrænset viden om matematikvanskeligheder og talblindhed. Her befinder vi os, hvor vi for år tilbage var på ordblindeområdet - dengang man ikke rigtig anerkendte, at der var noget, der hed ordblindhed. Derfor vil vi gerne bruge forsøgs- og udviklingsmidler til at blive klogere på området", siger pædagogisk konsulent Lars Lindahl.

Ministeriet forventer at få erfaringsbaserede resultater, som kan knyttes op på den forskningsmæssige viden, der eksisterer på nuværende tidspunkt.

"Vi forventer også, at den viden kan anvendes, når vi skal beslutte, om vi skal foretage os videre på området", siger Lars Lindahl.

Anerkendelse har stor betydning for talblinde

Det var et samspil af tilfældigheder, der i 2009 fik CSV Sydfyn til at sætte fokus på talproblemer og talblindhed.

"I vores daglige arbejde blev vi opmærksomme på, at ordblinde ofte også har store vanskeligheder med matematik. Vi forsøgte at indhente viden til at tilrettelægge en målrettet undervisning for disse kursister, men fandt ud af, at der i Danmark stort set ikke er foretaget egentlig forskning på området og blev opfordret til at sætte en proces i gang", fortæller Jens Storm

Der er tilknyttet en række eksperter og konsulenter til forsøgsundervisningen, blandt andre Lena Lindenskov, der er lektor i matematikkens didaktik ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole. Hun har tidligere været med i en dybtgående undersøgelse af voksne, der har defineret sig som talblinde, og hun mener klart, at anerkendelsen har betydning.

"Vi kan se, at der er mange følelser forbundet med at have problemer med tal. Det værste er, at mange har oplevet, at de på grund at deres vanskeligheder med at lære matematik er blevet regnet for at være dumme", siger hun til Kristeligt Dagblad.

Talblind har svært ved at planlægge sin dag

Talblindhed har samtidig stor betydning for almindelige dagligdags gøremål. Det fortalte Mette Christoffersen fra talblindeforeningen talblind.dk om i et tidligere interview med folkeskolen.dk. Hun er selv talblind og er diagnosticeret til 3. klasses niveau.

"Jeg kan ikke lægge et budget, og jeg har svært ved at planlægge min dag, fordi jeg ikke kan læse et ur og heller ikke har fornemmelse for tid. Problemer med hverdagsting såsom byttepenge, pinkoder og køreplaner skaber også stor frustration", sagde Mette Christoffersen.

Undersøgelser viser, at mellem 3,6 og 5,6 procent af verdens befolkning er talblinde.

Talblinde gør opmærksom på sig selv

 

Ta1b1inde e1ever b1iver overset