Ny forskning skal afdække talblindhed

CSV Sydøstfyn har fået 200.000 kroner fra Undervisningsministeriet til at forske i talblindhed. Målet er at afprøve og udvikle undervisningsmetoder og -materialer, og det vil ske i samarbejde med førende eksperter på området.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"I vores daglige arbejde er vi blevet opmærksomme på, at ordblinde ofte også har store vanskeligheder med matematik. Vi bruger forskellige betegnelser som talblindhed, regnehuller og dyskalkuli, fordi der i Danmark stort set ikke er foretaget egentlig forskning på området, men vi kender til forskning i udlandet", siger vicecenterleder Jens Storm fra CSV SydØstfyn, der er center for specialundervisning for voksne med afdelinger i Nyborg og Svendborg. Desuden har centret overenskomst om forberedende voksenundervisning, FVU, og undervisning af ordblinde.

"Det er begrænset, hvor vi kan hente den viden, vi har brug for, til at tilrettelægge en målrettet undervisning af vores kursister parallelt med undervisningen for ordblindhed. Derfor ser Undervisningsministeriet også gerne området afdækket, og det er baggrunden for de midler, vi nu har fået", siger Jens Storm.

Resultaterne præsenteres til maj

I projektet medvirker CSV Sydøstfyns egne kursister og kursister udefra, blandt andet fra VUC. Kursisterne skal interviewes og deltage i specifik undervisningsmetodik og didaktik, og de skal være med til at prøve både eksisterende og nyudviklet undervisningsmateriale og opgavetyper. Målet er at finde ud af, hvordan undervisningen tilrettelægges mest hensigtsmæssigt for talblinde.

Projektet indledes med en minikonference sidst på måneden og selv om det er svært for CSV Sydøstfyn at forudse, hvor projektet lander, da man bevæger sig ud i uudforsket land, bliver resultaterne præsenteret på en konference i maj næste år.

Eksperterne i projektet er professor Lena Lindenskov, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, formand for opgavekommissionen Kent Meistrup Hansen, VUC-Fyn, cand.psyk. Steen Hilling, der har udviklet PAS-systemet (Pædagogisk Analyse System), pædagogisk konsulent i PPR i Svendborg Steen Polk, der er formand for Danmarks Specialpædagogiske Forening, og konsulent Pernille Pind, som er en af de fremmeste i Danmark, når det gælder talblindhed og forfatter til flere bøger om matematik.

Forskning har været efterspurgt

I de senere år er der kommet øget fokus på talblindhed. I 2005b stillede frivillige fra Talblindeforeningen sig op på strøget i København for at fortælle, at det ikke behøver være udtryk for dovenskab, når tallene ikke makker ret. Og Pernille Pind, der er med i ekspertgruppen bag projektet på CSV Sydøstfyn, efterlyste forskning i talblindhed, da internationale undersøgelse sidste år viste, at op mod seks procent af eleverne er talblinde. Også selv om hun mener, at dét tal er for højt sat.

"En norsk forsker prøver at finde ud af, hvad det betyder for indlæringen af matematik, at børn har for eksempel ADHD eller autisme. Men man bør også finde ud af, hvordan de børn, der alene har matematikvanskeligheder, adskiller sig fra andre elever, så man kan få et indblik i, hvad der skal til for, at de kan lære matematik", sagde hun til til specialpaedagogik.dk.

Forskningsprojektet på CSV Sydøstfyn kommer dog til at handle om voksne. Centret har i øjeblikket 25 hold inden for FVU-læsning, FVU-matematik og ordblinde.

Læs mere