Lærerjob er mere kvindefag end nogensinde

Aldrig har der været så langt mellem de mandlige lærere. I 2010 udgjorde mænd mindre end en tredjedel af de uddannede lærere under 40 år, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Den lave andel af mandlige lærere kan få både pædagogiske og faglige konsekvenser.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mens der i 1981 var en nogenlunde lige kønsfordeling af lærere under 40 år - 57 procent kvinder og 43 procent mænd - er forskellen i de følgende årtier vokset støt, så kun 31 procent af de unge lærere i 2010 var mænd.

Tendensen med den faldende andel af mandlige lærere har været på dagsordenen i medierne, på læreruddannelserne og i fagorganisationerne i mange år. Samtidig viser flere undersøgelser, at lærerne på landets folkeskoler efterlyser flere mandlige kolleger. Alligevel fortsætter udviklingen, og andelen af unge mandlige lærere er i øjeblikket lavere end nogensinde.

Når kvinderne kommer, smutter mændene Der har været flere forskellige tiltag for at få vendt udviklingen. Men de har tilsyneladende ikke haft den ønskede effekt, og det kommer ikke bag på Lotte Lange fra Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse.

"Når et fag bliver domineret af et køn, så vil det være svært at få det modsatte køn til at synes, at det er attraktivt," siger hun og vurderer, at der igennem de seneste årtier er blevet skabt en selvforstærkende effekt.

Den stadig mindre andel af nye mandlige lærere kan få konsekvenser for eleverne. Der kan mangle mandlige rollemodeller på skolerne, og undervisningsformen kan risikere at sætte drengene ud på et sidespor. "Skolen har udviklet sig i en retning, hvor den tilgodeser de mere stillesiddende, og vi ser, at drengene har større problemer med det end pigerne. Jeg tror sagtens, kvindelige lærere kan tage hånd om det, men i nogle tilfælde ligger det måske mere naturligt til mændene at gøre noget i den forbindelse," vurderer Lotte Lange.

Gammelt problem stadig uden løsning Udviklingen får ikke kun konsekvenser for pædagogikken. Også skolelederne kan få problemer med at finde lærere til fag som fysik og kemi, der traditionelt er fag, hvor mandlige lærere er stærkest repræsenteret, fortæller Anders Balle, formand for Skolelederforeningen.

Og det kan tage lang tid at få vendt udviklingen, vurderer han. "Problemet er, at lærerjobbet er blevet et lavstatusjob. Der bliver snakket om, at der skal mere prestige ind i faget, men det er ikke noget, man gør fra dag til dag. Der er mange eksterne faktorer, som spiller ind," siger han.

En indsats for at promovere læreruddannelsen bliver dog i øjeblikket hæmmet af den økonomiske situation, hvor mange nyuddannede lærere har svært ved at få job, vurderer Lotte Lange. "Lige i øjeblikket er det ikke det nemmeste tidspunkt at gå ud og fortælle de unge, at de selvfølgelig skal vælge lærerfaget," siger hun.