Skarp kritik af merituddannelsen

Hver fjerde meritlærerstuderende på Holbæk Seminarium går ud i folkeskolen med et lærereksamensbevis uden nogensinde at have lært almen didaktik. Flere af dem føler sig ikke rustet til at undervise, skriver Holbæk Amts Venstreblad.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Uden et pædagogisk fag som almen didaktik lærer de ikke at undervise. Skal man være en god lærer, så kræver det altså nogle redskaber, og dem får de ikke", siger lektor i pædagogik på seminariet René Christiansen til Venstrebladet og bakkes op af professor Jens Rasmussen, DPU:

"Det vigtigste i en læreruddannelse er jo, at de studerende lærer at undervise. Og jeg kan ikke forestille mig, at den pædagogiske undervisning, de har fået tidligere, stemmer overens med den pædagogiske undervisning, man får på seminariet".

Hvis man har enten en pædagoguddannelse eller en uddannelse som ernærings- og husholdningsøkonom bag sig, får man automatisk merit for den pædagogiske fagblok, pædagogik, psykologi, almen didaktik og Skolen i samfundet.

"De har en høj faglighed inden for deres områder, men den faglighed kan man altså ikke transformere ukritisk over til lærer-området", siger René Christiansen.

Undervisningsminister Bertel Haarder mener, at det må være op til seminarierne at kigge på de studerendes baggrund og erfaring give merit ud fra en samlet vurdering:

"Det er ikke et problem, at de får merit i de pædagogiske fag. For ofte vil der være tale om personer, der foruden deres pædagogiske uddannelse har erfaring med undervisning", siger han til Venstrebladet.

Læs mere