Anmeldelse

De pædagogiske fags grundlag og anvendelse

Stridsskrift mod buzzwords

Synes du også, det går hurtigt i vores samtid med hensyn til meninger, buzzwords og nye pædagogiske retninger? Måske lidt for hurtigt? Så kan dette være en bog for dig.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Målet for bogen præsenteres som diskussioner på professionshøjskoler og andre lignende steder. Det kommer sig af de to forfatteres indtryk – og sammenligning – af to nye pædagogikbøger – henholdsvis femte udgave af "Pædagogiske teorier" (2012) og "Didaktik - lærerfaglighed, skole og læring" (2013). Ud fra disse værker sammenfattes der i denne bog tre iagttagelser:

Fakta:

Titel: De pædagogiske fags grundlag og anvendelse

Forfatter: Hans Vejleskov, Thyge Winther-Jensen

Pris: 199,95

Sider: 134

Forlag: Aarhus Universitetsforlag

Den hast, hvormed synspunkter og fokus på feltet har ændret sig gennem de sidste 30 år, mærkbar tvivl om, hvad der forstås ved didaktisk og pædagogisk teori, og synlig historieløshed, som især kommer til udtryk i femte udgave af "Pædagogiske teorier".

Bogens fokus er at gå nærmere ind på de tre ovenstående observationer. Det bliver gjort både ved at kigge nærmere på begreberne pædagogik og didatik og gennem mødet med de ældre værker. Forfatterne lægger vægt på, at de ikke vil medvirke til at overteoretisere inden for pædagogik og didaktik. Det overordnede mål er at fremme en vis historisk sammenhæng og en begrebsmæssig afklaring, for at studerende kan forholde sig reflekterende til det pædagogisk-psykologiske område.

Der kommer herefter en meget spændende gennemgang af begrebet pædagogik, didaktik og pædagogisk psykologi. Begreberne anskues fra mange forskellige vinkler – historisk, teoretisk, praktisk med mere. Efter de forskellige kapitler er der spørgsmål til overvejelse og diskussion, som man snildt kan stille sine studerende. Der er også mange spørgsmål til overvejelse i selve kapitlerne. Sproget flyder, og der vil helt naturligt opstå mange refleksioner hos læseren.

Forfatterne ser herefter nærmere på pædagogik og psykologi i læreruddannelsen (og i næste afsnit på pædagoguddannelsen). Her granskes blandt andet bekendtgørelsen om læreruddannelsen (2013), hvor der påpeges (i en note på side 79), hvordan den nuværende aftaletekst fylder 12 sider med 16 punkter, som lader til at være skrevet af universitetsprofessorer og embedsmænd, modsat den betænkning, som blev skrevet i 1990 af både fagfolk og interessenter, og som var skrevet i et helt almindeligt sprog.

Dét, og mange andre vigtige og interessante oplysninger, kan findes i denne bog, og jeg anbefaler den til alle, som har noget med pædagogik at gøre – og i denne kontekst især lærerstuderende. Men også garvede lærere, som netop er træt af pædagogiske modeluner, vil have glæde af denne bog.

Powered by Labrador CMS