Anmeldelse

Børn og opmærksomhed - opmærksomhedens psykologi og pædagogik

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen har et forfriskende og nyt syn på emnet opmærksomhed. I den hidtidige pædagogiske litteratur og debat har opmærksomhed været beskrevet som en manglende egenskab, især hos elever med Damp og ADHD. Denne bog tager udgangspunkt i, at opmærksomhed ikke udvikles gennem modning og vækst, men skal læres og opøves som en færdighed.

Mogens Hansen har sat sig for at skrive en opmærksomhedens psykologi og pædagogik, og begyndelsen er gjort. Efter en gennemgang af hjernens fysiologi og forskellige bevidsthedstilstande opregnes de otte kategoriale følelser, hvoraf årvågenhed er en af de formentlig universelle følelser, der har sin egen helt særlige treklang af fysiologi, psyke og mimik. Årvågenhed er en specifik følelsesmæssig rettethed, parathed og indstilling i organismen, og der bringes en god gennemgang af de mange former, opmærksomhed kan optræde i: fokusering, vedholdenhed, selektion, skanning, udvælgelse, delt opmærksomhed og breddeopmærksomhed.

Et helt kapitel er viet til opmærksomhedens udvikling fra den første spædbarnealder. Allerede i seks-ottemånedersalderen kan barnet følge den voksnes blik eller pegende gestus og sammen med den voksne fokusere på det fælles tredje. Det er skrevet med stor indføling og direkte rettet mod forældre og pædagoger, der arbejder med børn, der i en senere alder skal gennemleve de samme udviklingsstadier i en specialpædagogisk ramme. I samme kapitel understreger forfatteren, at opmærksomhedsoplæringen kræver meget samvær med én voksen og allerhelst om konkrete ting. Det er derfor en hjemmeopgave for forældre - ikke for daginstitutionens pædagoger.

Kapitlet om opmærksomhedens pædagogik er bogens mindste, men da bogen er rig på gennemgange af undersøgelser, eksempler og illustrerende historier om nysgerrige voksne, der peger, viser, samtaler og fortæller og således opfører sig i overensstemmelse med forfatterens syn på skole og undervisning, bliver læserens opmærksomhed holdt fangen og pædagogikken i fokus.