Anmeldelse
Håndbog i klaverspil
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er et usædvanligt hæfte, som pianisten og docenten på Det kongelige Danske Musikkonservatorium har skrevet. Det usædvanlige ligger dels i emnet, dels i formen. Man åbner det lille hæfte på kun 36 små sider i A5-format med titlen 'Håndbog i klaverspil' med en vis skepsis: Kan det lille hæfte lære én at spille klaver? Det kan det ikke! Man kan selvfølgelig ikke læse sig til at blive en dygtig pianist, og det er heller ikke hæftets intentioner. Meget præcist kalder Anne Øland selv hæftet for 'En slags lommebog med de værkstedstanker og de erfaringer, der danner udgangspunktet for mit eget musikalske liv'.
At læse de forskellige kapitler er som at få klaverundervisning af Øland selv. Man fornemmer hendes tilstedeværelse i formen. 'Sæt stolen parallelt med klaveret og absolut midt for klaveret . . .' Eller om skuldrenes deltagelse side 18: 'Mærk altid efter at din hals er lang og at dine skuldre er flade. Træk hovedet opad i udsigtstårnet, hvor du overlegent kan holde styr på sagerne'. Og så følger en masse andre gode råd for det. I samme direkte form behandles kapitlerne: Håndens arbejde og armenes bevægelser, skalaspil og brudte tre- og fire-klange, oktaver, triller og tremolo, positionsforberedelse, balance, klang, pedalbrug, musikkens faste bestanddele og musikalske erfaringer i løs vægt.
Det er undervisning for den dygtige og ambitiøse elev, der vil noget med sit klaverspil. Det er en guldgrube for alle musikpædagoger, for som Anne Øland rigtigt udtrykker det: 'Al undervisning, fra begynderundervisning til undervisning på højeste professionelle niveau, udspringer fra samme kilder'. De, der spiller på et instrument, ved, hvor vigtigt det er at få startet rigtigt. Men også modne elever, kommende pianister, vil have stor glæde af dette fremragende kompendium.
Man er i godt selskab med en glimrende musikpædagog, og det kun for 68 kroner.