Anmeldelse

Skab dig
Skab dig

Bog til det indre legebarn

Formen er ikke lige i øjet, men der er gode ting at hente i "Skab dig". Start eventuelt med at læse slutningen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis man som læser kan abstrahere fra de noget overgearede illustrationer i denne bog, er der nok gode ideer, sange og lege at tage fat på. Man skal bare lige grave dem ud mellem alle de store collager af børn med store briller og hoveder, oversized musikinstrumenter og andet pjat. Det tog faktisk undertegnede noget tid. Jeg gætter på, at illustrationerne skal sætte folk i det kreative og skabende hjørne for derefter at give sig i kast med bogens indhold. Så det gør vi nu!

Fakta:

Titel: Skab dig

Forfatter: Manner Peschcke-Køedt, Kirsten Juul Seidenfaden

Pris: 280

Sider: 74

Forlag: Dansk Sang

Bogen indeholder, foruden forord og en opslagstavle med forskellige fif, følgende afsnit: "Trommerytmer", "Sange med krop", "Sange med digtning", "Sange med impro og instrumenter" og "Skabsdel", der igen er inddelt i: "Bæredygtige opskrifter", "Skabslege", "Skabsteori" og "Sangskrivning".

I forordet lægges ikke skjul på, at der skal skabes noget, og at vi i denne proces skal komme i god kontakt med vores indre legebarn. Det handler om den skabende proces, og det er den, der er det bærende element i arbejdet med bogens indhold.

Til bogens sange er knyttet en oversigt over lege, man kan lege, øvelser, man kan lave, og hvilke instrumenter man kan spille på og inddrage i legene. Det gode ved konceptet med, at der er knyttet forskellige lege og øvelser til hver sang, er, at man som lærer kan plukke og planlægge, så aktiviteterne passer til den elevgruppe, man har med at gøre. Man kan også med dette koncept starte med den leg eller øvelse, man selv føler sig mest hjemme i, og så løbende udvide sit personlige repertoire.

Efter afsnittet med alle sangene kommer kapitlet "Skab". S for sansning, K for kontakt, A for anerkendelse og B for barnlig. I dette kapitel bliver vi indviet i de to forfatteres tanker og ideer til og om arbejdet med skabende processer. Der er både opskrifter, lege og teori om musikalsk skabende processer med børn. Dette afsnit ville være dejligt at møde som det første kapitel og ikke som det sidste, da det er her, man indvies i alle baggrundstankerne bag bogen. Der er blandt andet et spændende afsnit kaldet "Skabsteori", der redegør for, hvad der er forfatternes udgangspunkt, og hvordan de har arbejdet de sidste 20 år.

Jeg ville have foretrukket at læse bogen i omvendt rækkefølge, i forhold til hvordan den er stillet op, for så får man et bedre fundament og udgangspunkt for sit arbejde med bogen. Dette og de meget store illustrationer til trods, så er der som tidligere nævnt gode ting at finde i denne bog. Jeg ville plukke det, der passer til mine elever, og lade resten være til en anden elevgruppe eller en anden dag.

Powered by Labrador CMS