Debat
"Jeg mener, at vi skader en hel generation af børn i en helt uhyrlig grad," skriver lærer Anne Dræby Lünell.
Lærer: Hvis jeg kunne, ville jeg skrive en underretning på vores politikere
Flere og flere elever bliver inkluderet i skolen, og rigtig mange af dem skulle aldrig være sat i en almindelig folkeskole. Det går ud over samtlige børn, og politikerne burde snart få frataget ansvaret for skolen, skriver lærer Anne Dræby Lünell i dagens debatindlæg.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Jeg blev forleden truet af en elev.
”Jeg smadrer dig
fandeme!” blev der råbt efter mig, efter at jeg havde bedt eleven gå ud af den
klasse, som han var braset ind i uden at skulle have undervisning derinde.
Truslen var måske tom - men det var en trussel. Det er klart, at man ikke må
true sine lærere - uanset hvad, og det vil også få konsekvenser. Men ikke
større, end at han igen er på skolen næste mandag.
Det gjorde mig ikke bange - jeg tror ikke, han vil gøre
alvor af sin trussel - men det gjorde mig helt enormt ked af det. For jeg ved,
at truslen kun kom til udtryk, fordi eleven her er super presset i sin hverdag.
Fordi han ikke passer ind. Fordi han ikke forstår, hvad der forventes af ham.
Og fordi han ikke kan honorere kravene, hvis han forstår dem.
Vi skader en hel generation
Flere og flere elever bliver inkluderet i skolen, og rigtig
mange af dem skulle aldrig være sat i en almindelig folkeskole uden hjælp og
støtte. Men ressourcerne er der ikke, så der er ingen hjælp. Nogle elever lider
i stilhed. Nogle bliver mere og mere udadreagerende. Frustrationen er til at
tage at føle på. Tænk, at skulle hen et sted hver dag, hvor man ikke føler, man
passer ind, hvor man ikke forstår, hvad der foregår. Der er ikke nok voksne til
at hjælpe én. Det kan da drive enhver helt ud på overdrevet.
Og så er der alle de såkaldt ”normale” børn. Hver dag møder
de også ind til en alt for lang dag, hvor de ikke ved, om de bliver truet,
slået eller måske bare skal sidde og udholde deres voldsomme kammerater. Nogle
af dem begynder endda at opføre sig ligesådan, for det bliver på en eller anden
måde normalen.
For en del af vores sårbare elever hjælper det, når de får
lov at afkorte skoledagen nogle timer. En arbejdsuge på 35 timer plus lektier når man er 13-15 år, er bare ikke ok. Men succeskriteriet i mange kommuner er,
at eleverne skal være så meget i skole som muligt. Uagtet hvad forskningen og
lærerne råber op om. Og så render de her unger, fuldstændig trætte i hovedet,
rundt og forstyrrer, for det er det, de kan. Hvad der helt sikkert ikke
foregår, er læring.
Hvorfor må disse børn ikke være i et skoletilbud, der passer
til dem - og på dem?
Jeg mener, at vi skader en hel generation af børn i en helt
uhyrlig grad. Samtlige børn. Ingen går ram forbi, når en elev i 2. klasse
kaster med møblerne, eller en elev i 9. truer en lærer.
Jeg har som lærer skærpet underretningspligt, og hvis jeg
kunne, ville jeg lave en underretning på vores politikere, for hvis der er
noget, de er i gang med, er det at svigte vores børn i skolen i en sådan grad,
at de burde få fjernet ansvaret.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk