Folkeskoler får nej til it-udvikling fra regeringens fond

Trods en klar opfordring til skolerne om at søge penge i den statslige ABT-fond, har fonden afvist at støtte en række projekter, der vil ruste folkeskolen til en digital fremtid. Fonden vil have yderligere oplysninger, og det undrer kommunerne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I alt var der ansøgninger fra fire skoleprojekter, da ABT-fonden uddelte årets sidste pulje på knap 50 millioner kroner til anvendt borgernær teknologi (ABT). Det skriver ugebrevet A4.

I et af dem vil Lemvig Kommune sammen med Viborg, Ringkøbing-Skjern, Holstebro og Skive Kommuner i tæt samarbejde med lærere og elever finde ud af, hvordan overgangen fra bog til computer bedst giver mening i klasselokalerne.

Fredericia Kommune har søgt midler i fonden til virtuelt at slå klasser sammen på tværs af tre skoler, så der skal færre lærere til at undervise eleverne elektronisk i stavning, læsning og regning.

Prøv igen næste år

Netop det arbejdskraftbesparende potentiale er et af ABT-fondens fornemste krav for at støtte projekter. Fonden er sat i verden af regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance for at imødekomme fremtidens mangel på arbejdskraft i den offentlige sektor.

Alligevel blev alle fire skoleprojekter forbigået ved efterårets uddeling. Projekterne har ellers både været igennem en prækvalificeringsrunde i foråret og nu en egentlig ansøgningsrunde, men ABT-fonden har udsat alle folkeskoleprojekter til næste runde, der finder sted 1. februar næste år.

Projekterne skal uddybes

Årsagen til udsættelsen kunne være, at regeringen er på vej med sit store skoleudspil, lyder spekulationen fra A4. Og det bakker skolechef Gunnar Nordestgaard fra Lemvig Kommune op om:

"Jeg må forstå det sådan, at man lige vil se, om projekterne afspejler de intentioner, der er i folkeskoleudspillet", siger han til A4.

Men ABT-fondens formand, Thomas Børner, afviser, at projekterne er blevet afvist på grund af en hemmelig dagsorden hos regeringen.

"Der er nogle ting, vi godt vil have uddybet. Eksempelvis har flere projekter fået som bemærkning, at de bør konkretisere det arbejdskraftbesparende potentiale yderligere", siger han.

Undervisningsminister Tina Nedergaard (V) har ikke ønsket at kommentere A4's artikel, fordi regeringen har et udspil på trapperne om folkeskolen.

ABT-fonden støtter forsøg med smartphones

ABT-fonden er ikke helt afvisende over for projekter i folkeskolen. Fonden støtter således et forsøg, hvor 20 elever fra 6. til 10. klasse skal udstyres med en PDA eller smartphone med ikoner, billeder, påmindelser og kalender.

Forsøget skal vises, om udstyret kan hjælpe børn med autisme eller ADHD til at modtage undervisning i den almindelige folkeskole.

Læs mere om forsøget via linket til højre.

Læs mere

Ugebrevet A4

ABT-fonden