Når forældre klager

DLF udsender pjecer om elevadfærd og forældreklager

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Når forældre klager' og 'Adfærd og Velfærd' hedder to nye pjecer, som Danmarks Lærerforening udsender til skolerne i den nærmeste fremtid. Hvert medlem får et eksemplar.

'Når forældre klager' har undertitlen 'om at håndtere forældrekritik professionelt'. Pjecen handler om forskellige klagers karakter - der kan være tale om en berettiget klage, en grundløs eller en belejlig klage, fortæller pjecen.

Et afsnit handler om, hvordan en klage bør behandles, hvordan ledelsen, tillidsrepræsentanten og kollegerne kan reagere, når en lærer udsættes for en klage, og om, hvordan man som lærer kan skelne mellem den professionelle og den private person. Forældrenes kritik går ofte på læreren, ikke på lærerens person. Derfor er det vigtigt, at man som professionel lytter til kritikken, går i dialog og forholder sig åbent til kritikken i stedet for at gå i forsvarsposition.

'Klager kan og skal ikke undgås', står der i pjecen, 'men de skal forebygges og håndteres professionelt, når de opstår'.

Pjecen 'Adfærd og Velfærd' har undertitlen 'om elevadfærd, samarbejdsadfærd og trivsel'. Den indeholder en kort gennemgang af begrebet 'liv, velfærd og ære' og af bekendtgørelsen om fremme af god orden i folkeskolen, hvor sanktionsmuligheder over for eleverne gennemgås. Teksten indeholder også eksempler på skrevne såvel som udskrevne regler for fremme af god orden på skolerne, for elevadfærd og for kollegial adfærd, ligesom der er afsnit om lærerens opgaver og ledelsens opgaver.hela