Kommende ledere går stille med dørene

Det skader, når lærere ikke fortæller, at de vil være ledere, mener nybagt viceskoleinspektør

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der var rift om de 24 pladser, da Århus Kommune sidste år inviterede lærere på førlederkursus. Men ikke alle kursister vil være ved, at de fik en af de eftertragtede pladser.

For nogle af kursisterne er det så følsomt, at de har været på førlederkursus, at de ikke vil tale med Folkeskolen om, hvad de har fået ud af undervisningen. Ingen må vide, at de har lyst til at prøve kræfter med et job som leder, så de har end ikke fortalt til deres kolleger, at det var et førlederkursus, de gik på.

Hemmelighedskræmmeriet er skadeligt for skolen, mener Marius Lindersgaard fra Risskov Skole. Han var en af lærerne på førlederkurset og nybagt viceskoleinspektør.

'Der er ikke tradition for, at en lærer skilter med, at han vil være leder. Men når vi som lærere vil have, at vores ledere har samme uddannelse som os selv, nytter det ikke, at vi holder hinanden nede. Tværtimod skal vi opfordre en kollega til at blive leder, hvis vi mener, at han har evner til det. Ellers risikerer vi at få ledere, der ikke kender til pædagogik og undervisning', siger Marius Lindersgaard.

Han har selv mærket, hvordan det føles at blive bakket op. Først opfordrede hans skoleleder ham til at søge om at komme med på førlederkurset. Dernæst skubbede både skoleleder og lærere til ham, da Risskov Skole for nylig skulle have ny viceskoleinspektør.

'De sagde, at det var en god idé, at jeg søgte det job', fortæller Marius Lindersgaard, der fik stillingen.

Vi må være professionelle

Lejf Moos, der leder CLUE, Institut for pædagogik og uddannelsesforskning, genkender problemet med lærere, der går stille med dørene, fra den pædagogiske diplomuddannelse i ledelse.

'Her går lærerne heller ikke hjem og taler højt om, hvad de har lært. For mig er det et tegn på, at det ikke er populært at have ambitioner om at blive leder, og så er der måske nogle, der holder sig helt væk, selv om de har evnerne. Det rimer ikke, at lærerne har den holdning, at det er skrækkeligt at være leder, når de samtidig forlanger, at deres leder er uddannet lærer', siger Lejf Moos.

Inden kollegerne vidste, at Birgit Ralund fra Jellebakkeskolen ville søge på førlederkurset, hørte hun lærere gøre grin med tilbudet.

'De sagde, at de ville tage med til introduktionsmødet, så de kunne se, hvem der dog kunne være interesseret i sådan et kursus', fortæller Birgit Ralund.

Trods den holdning holdt hun det ikke hemmeligt, at hun skulle på førlederkursus.

'Det ville forhindre mig i at fortælle mine kolleger om alle de oplevelser, jeg fik på kurset. De fleste syntes da også, at det var et oplagt kursus for mig, fordi jeg i forvejen har en række ledelsesmæssige opgaver på skolen. Jeg følte bestemt ikke, at mine kolleger betragtede mig som én, der var på vej over i fjendens lejr'.

Hun er blandt andet skolevejleder og koordinator af Jellebakkeskolen som lokalt kulturcenter.

Selv om Birgit Ralund gerne fortæller om, at hun leger med tanken om at blive leder, forstår hun godt de lærere, der ikke vil snakke om det.

'De andre lærere regner måske med, at teamet skal arbejde sammen i lang tid fremover, men hov, så er den ene pludselig på vej væk'.

Den slags må der være åbenhed omkring, mener Lisbeth Glargaard fra Vejlby Skole.

'Vi må være så professionelle, at vi kan sige til hinanden, at her er et kursus, jeg gerne vil prøve af, men jeg ved ikke, hvad det fører til. I øvrigt kan der være mange andre grunde til, at vi er på vej ud af et team', siger Lisbeth Glargaard. Hun føler ikke, at kollegerne har set skævt til hende, fordi hun gerne vil være leder.

'Nogle blev selvfølgelig overraskede over, at jeg går med de tanker, men de spurgte venligt til, hvad kurset gik ud på'.

Skoledirektør Jens Nygaard fra Århus er godt klar over, at det ikke på alle skoler er let for en lærer at sige, at han vil forsøge at blive leder. Men sådan bliver det ikke ved at være, mener han.

'Debatten om lederens rolle i folkeskolen gør, at lærere i højere grad vil snakke med hinanden om, hvorvidt det er et job, de har lyst til. Så de kommende år vil vise, at nogle lærere forbereder sig målrettet mod en stilling som leder', siger Jens Nygaard.stan