Musikhistorien 10

Dansk musik 2

Dette sidste bind af denne serie er også seriens mest omfangsrige. En bog og i alt 43 skæringer på cd'en, der tidsmæssigt rækker helt frem til Hans Abrahamsens klaverkoncert fra år 2000.

Jo mere man nærmer sig sin egen tid, jo sværere er det at vurdere, hvilket materiale eftertiden vil finde væsentligt. Vinthers bud på epokegørende, stilskabende værker fra de sidste 50 år er meget interessant. I sine kommentarer til de enkelte værker redegør han præcist for, hvorfor lige netop det pågældende værk er fundet værdigt til optagelse i "Musikhistorien".

Diskussionen om, hvad der er valgt, og hvad der er fravalgt (jo ikke helt ukendt for skolelærere i disse kanontider!), vil formentlig ikke mindst dreje sig om, hvorvidt der er hold i Vinthers bud på en ny guldalder (med reference til 1800-tallet), og de ti udvalgte, nutidige komponisters kompositioner. En diskussion, forfatteren formentlig hilser meget velkommen og gerne deltager i.

Alle seriens bind er præget af et imponerende overblik og indledes med en kort og præcis fremstilling af periodens generelle historie og kulturhistorie og vil således kunne finde anvendelse inden for mange fagområder, hvor en tidsepoke skal defineres. I dette bind gør tidsintervallet 1750 til 2000 dog præciseringen sværere.

Alle ti bind kan således, helt frem til gennemgangen af de enkelte værker, læses som en generel indføring i en bestemt periode og fortjener at blive det, for hvor kan man ellers finde så fornem og præcis en indføring i de forskellige historiske tidsaldre?

Målgruppen er meget bredt bestemt; fra folkeskolens ældste klasser frem til højere læreanstalter. Undertegnede vil meget gerne anbefale den til alle med interesse for kompositionsmusik og håber og forventer samtidig, at materialet vil finde vej til alle musiklokaler og navnlig blive anvendt dér. Er lokalet udstyret med alle bind plus cd'er, kan alle perioder og epoker dækkes fyldestgørende.