"En didaktisk og praktisk indføring i, hvordan musiklæreren kan inddrage teknologien i undervisningen". Således præsenteres bogen kort og præcist på bagsiden.

Titel: Teknologistøttet musikundervisning

Forfatter: Thomas Essendrop

Pris: 280 kroner

Sider: 132 sider

Forlag: Dansk Sang

I de indledende kapitler redegør forfatteren for de senere års teknologiske landvindinger og præciserer i det hele taget teknologiens rolle i vore dages musik og de uanede muligheder, teknologien giver for udøvelse af musik i bred forstand. Kompleksitet og dannelse i skolen behandles, og valget af strategier i teknologistøttet undervisning træffes med udgangspunkt i, at de skal udvikle elevernes evne til at håndtere den usikkerhed, forandringskulturen medfører.

Bogens tyngde findes i det meget omfangsrige kapitel tre, hvor det konkret belyses, hvordan teknologien kan anvendes i forhold til en række af musikfagets aktiviteter (hørelære, analyse, instrumental læring og så videre). Med overskrifterne: "Aktivitet og indhold", "Formål", "Metode", "Tid og rum" og "Teknologi og medier" behandles samtlige 17 områder, hvor der foruden ovennævnte "traditionelle aktiviteter" inddrages afsnit om at redigere i MIDI, at indspille og sample og at komponere, samt afsnit, der betragter teknologien og musikken i en bredere samfundsmæssig og mediekulturel kontekst.

Bogen afrundes med rigtig gode og brugbare gennemgange af forskelligt forekommende soft- og hardware og af opstillinger i lokalet.

En velovervejet, sammenhængende og rigtig god udgivelse, der fortjener stor ros. Forfatteren lever flot op til den indledende præsentation.