Debat

Forslag bør revideres

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sproglærerforeningen i Danmark, og ikke mindst engelsk fagudvalg, har med glæde fulgt den sidste tids udmeldinger fra Undervisningsministeriet om, at faget engelsk skal styrkes ved at begynde undervisningen i 3. klasse. Vi ved, at eleverne på dette alderstrin er parate og modtagelige for indlæring via leg, kreative og praktisk-musiske undervisningsformer, hvorfor forslaget om en tidligere sprogstart er yderst relevant.

Muligheden for at nærme sig praksis i vore nabolande synes således at se lysere ud.

Samtidig med en tidligere start i engelsk anså vi det for givet, at andet fremmedsprog som en naturlig følge også skulle starte tidligere.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Udmeldingen om, at det samlede timetal i engelskundervisningen i elevernes skoleforløb ikke vil blive forhøjet, når engelsk formodes at starte i 3. klasse, men at det nuværende samlede timetal blot vil blive 'strakt' ud over hele skoleforløbet, har mildest talt chokeret os.

På intet trin bør det normerede timetal i engelsk være på mindre end tre ugentlige timer, hvilket er et absolut minimum for, at der er tid til en alsidig, kreativ, differentieret, jævnt fordelt (sprog skal bruges konstant) og kompetencegivende undervisning. Skal eleverne desuden have en chance for at leve op til slutmålet i engelsk og for at kunne nå Undervisningsministeriets vejledende delmål, så kræver det tid på samtlige klassetrin i et antal af minimum tre ugentlige timer.

Hvis det foreliggende forslag indføres, vil det betyde, at én eller flere årgange kun får to lektioner per uge, hvilket vil give en mærkbar forringelse ikke blot på disse trin, men i elevernes samlede tilegnelse af sprogkompetencer inklusive grammatiske og skriftlige færdigheder. Klare Mål er et godt redskab, men kan ikke anvendes, hvis dette forslag gennemføres.

Det er ganske givet relevant at starte engelskundervisningen i 3. klasse i dagens Danmark, men at indføre det på bekostning af en timemæssig nedsættelse på andre trin, vil betyde en forringelse af det endelige niveau for den enkelte elev. Resultatet vil blive, at vi sakker endnu mere agterud i forhold til de lande, vi nødvendigvis skal sammenligne os med.

Som bekendt er elevernes færdigheder og kompetencer ved afslutningen af skoleforløbet ikke just noget at prale med, som de er i øjeblikket, og formålet med tidligere engelsk er vel netop at rette op på dette forhold - altså et ønske om at styrke fremmedsprogsundervisningen i folkeskolen. Dette kræver uundgåeligt flere timer, undervisning tilpasset elevernes udviklingstrin samt efteruddannelse af fremmedsprogslærere.

Vi ønsker, at forslaget revideres, da det foreliggende ikke er til gavn hverken for eleverne selv eller for samfundets behov for borgere, der kan gøre sig gældende i tiltagende international og global sammenhæng. Tværtimod!

Engelsk fagudvalg v/Hanne Feld

Sproglærerforeningen i Danmark v/Ingrid Stuart