Anmeldelse

Overvågningens Dilemma

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Overvågningens Dilemma" er et gratis materiale, der er knyttet til kasser med relevant udstyr og software, der kan hjemlånes fra Center for Undervisningsmidler. Det er imidlertid også muligt at producere egne kasser.

Materialets overordnede sigte er arbejdet med overvågning. Vi er omgivet af kameraer, der overvåger vores færden og samler vores elektroniske spor. Teknologierne udvikler sig hele tiden og gør det nu også muligt for eksempel at genkende ansigter fra kameraer rundt om på gaderne og på den måde følge vores gang gennem byen. Denne nye virkelighed stiller naturligvis krav til os som borgere. Vi skal have indsigt i teknologierne og deres muligheder, men vi skal også arbejde med de etiske spørgsmål i forhold til overvågning og hjælpe eleverne til at sikre deres egne private data eller elektroniske fodspor.

"Overvågningens Dilemma" tager udgangspunkt i den tekniske side af overvågningen. Med udgangspunkt i en meget gennemarbejdet rammefortælling, der blandt andet består af små videoklip, stilles der skarpt på arbejdet med relevante teknologier og etiske spørgsmål i forbindelse hermed.

Materialet er ambitiøst og stiller store krav til, at læreren på forhånd sætter sig ind i de forskellige teknologier og spørgsmål, der arbejdes med, for eksempel stemmeanalyse, mobiltelefoner, GPS og blog. Til gengæld tilbyder materialet en gennemarbejdet rammefortælling eller quest, som er klar til brug.

Materialet lægger i sin nuværende form op til at arbejde med den digitale løsning e-bag - men andre løsninger kan også vælges. Det kræver imidlertid tilpasning af materialet.