KL vil spare ledere

Der er brug for pædagogisk ledelse på alle skoler, siger Anni Herfort

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor kan vi ikke lave én fælles ledelse i dag i kommuner med mindre skoler? Hvorfor skal der partout være en fast leder på hver enkelt skole. Hvorfor kan vi ikke lave det i samspil med flere skoler?'

Sådan spørger formanden for Kommunernes Landsforening, Anker Boye, i Ugebrevet Mandag Morgen. Han afviser indvendinger om, at skolelederen ikke kan støtte og vejlede lærerne, hvis han samtidig er leder for flere skole.

'Skoleinspektøren skal i dag klare kommunikationen til forvaltningen, styre skolens økonomi, sikre vedligeholdelse af bygningerne, ansætte vikarer og klare den pædagogiske support. Hvorfor så ikke ansætte en, som har særlige forudsætninger for de pædagogiske opgaver, som måske bliver knyttet til tre-fire skoler og på den måde kan lade viden flyde rundt mellem skolerne uden at skulle være den, der skal bekymre sig om, at tagrenden er tilstoppet', siger Anker Boye.

'Hvis han læser folkeskoleloven, vil han se, at det er skolelederen, der har det pædagogiske ansvar for undervisningens kvalitet', siger Anni Herfort til Folkeskolen. 'Det kan man ikke have ved at fare rundt fra sted til sted. Lederen skal være der hver dag, hele tiden. I stedet for at skære ned på ledelse har vi tværtimod brug for, at skolelederen bruger mere tid på pædagogisk ledelse'.

'Skoleledelse handler om pædagogik og undervisning og om tæt kontakt mellem ledelse og lærere, ledelse og forældre. Samarbejdet foregår lokalt og hele tiden. Man kan ikke udvikle en skole på distancen, folkeskolen er en skole med lokalt præg', siger Anni Herfort, som undrer sig over Anker Boyes opremsning af, hvad en skoleleder skal kunne.

'Alene formuleringen 'pædagogisk support' viser, hvor langt vi er fra hinanden. Det første og vigtigste er pædagogisk ledelse, alle de andre gøremål må indrette sig efter det'.-th