Dengang

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved Margit Schaleck

For 50 år siden

Nye Danmarkskort

Det har i flere år været vanskeligt at få et nyt Danmarkskort. Vi har måttet klare os med et gammelt laset papirkort og ventet på bedre tider. Så forleden blev jeg glædelig overrasket ved fra boghandleren at modtage et splinternyt, kønt kort, klæbet på rigtigt lærred - ikke set mage til det i mange år. Men da jeg fik rullet det helt ud og så, hvor kort det var, blev jeg lige så skuffet, som jeg før blev glad: et Danmarkskort med kun de to trediedele af Sønderjylland - hvad mon det er beregnet til?

Kort er vel i almindelighed beregnet til at anskueliggøre undervisningen i geografi. Men vi kommer jo ikke langt der, når vi begynder med Danmark, inden vi kommer til et stykke land, der hedder Sønderjylland: landet mellem Kongeå og Ejderen. Hvordan skal jeg nu anskueliggøre det for børnene? Jeg kan jo ikke vise dem det på mit kønne nye kort - det er som nævnt for kort.

Gunnar Simonsen, Thorning skole

Folkeskolen nummer 22

juni 1949

For 25 år siden

Observationsundervisning

- et tilbud til børnene

Skolepsykolog Steen Larsen, Gladsaxe uddyber de betragtninger og bestemmelser, der er indeholdt i undervisningsministeriets cirkulære om observationsundervisningen som disciplinærmiddel - 'uden-for-døren-børnene' må der tages vare på af for eksempel fritidspædagoger, så selve observationsundervisningen forbeholdes de børn, der har behov for en hjælp, der går ud over den, man kan give dem på støtteholdene.

At en veltilrettelagt observationsundervisning automatisk vil vise sig også at være et tilbud til lærerne, er en følge af, at de problemer, der omtales i cirkulæret, og som den enkelte lærer hidtil har været tvunget til alene at forsøge at løse i den daglige undervisning, nu lægges ind under den skolepsykologiske rådgivning, hvor den også rettelig hører hjemme.

Folkeskolen nummer 24

juni 1974